پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:24 - 1400/07/06

محکومیت ۶۰۷ میلیون دلاری ایران در پرونده کرسنت

کارگر آنلاین | شرکت «دانا گاز» امارات مدعی شد یک دادگاه بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران را در رابطه با پرونده کرسنت به پرداخت جریمه به‌میزان ۶۰۷.۵میلیون دلار محکوم کرده است.

 شرکت «دانا گاز» امارات روز سه‌شنبه مدعی شد یک دادگاه بین‌المللی، شرکت ملی نفت ایران را به‌علت اختلاف بر سر تأمین گاز با این شرکت به پرداخت جریمه به‌میزان 607.5 میلیون دلار محکوم کرده است.

این پرونده مربوط به یک قرارداد 25ساله خرید و فروش گاز بین شرکت «کرسنت پترولیوم» که وابسته به شرکت «دانا گاز» امارات است و شرکت ملی نفت ایران می‌باشد.

  • بر اساس این گزارش، جریمه‌ای که قرار است به شرکت اماراتی پرداخت شود مربوط به هشت و نیم سال اول این توافقنامه 25ساله است که قرار بود در سال 2005 آغاز شود، در سال 2014 نیز حکم مشابهی به‌نفع دانا گاز صادر شده بود.
  • دانا گاز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آخرین جلسه رسیدگی به "طلب بسیار بزرگتر" این شرکت، یعنی برای 16 سال و نیم باقی‌مانده، در اکتبر سال آینده در پاریس تعیین شده است و تصمیم‌گیری در مورد این جریمه در سال 2023 انجام می‌شود.

پرونده کرسنت مربوط به قراردادی است بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران که در زمان وزارت بیژن زنگنه منعقد شد. مذاکرات اولیه این قرارداد از سال 1997 آغاز شد و در نهایت، سال 2001 منجر به تفاهم مشترک شد، بر این اساس مقرر شد از سال 2005 میلادی، با لوله‌کشی در خلیج فارس، گاز میدان سلمان مخزن مشترک با ابوظبی به امارات صادر شود./تسنیم

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین