پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:56 - 1400/07/11

سبزی و میوه بیشتر سلامت روان بالاتر

کارگر آنلاین/نتایج جالب یک تحقیق نشان می دهد تغذیه بیشتر از خشونت خانگی بر سلامت کودکان تاثیر می‌گذارد

 طبق نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات در انگلستان، کودکانی که میوه و سبزی بیشتری مصرف می‌کنند  از سلامت روان بهتری برخوردارند. این یافته‌ها، در نشریه علمی بی‌ام‌جی نوتریشن (تغذیه)، منتشر شده است. در این گزارش به این موضوع اشاره شده است که تغذیه به اندازه مشکلاتی مانند اعمال خشونت خانگی بر کودکان  و حتی بیشتر از آن بر سلامت آن ها  تاثیر می‌گذارد و این که چه مواد غذایی و به چه میزان باید مصرف شود تا هم سلامت جسم و هم سلامت روان کودکان را تامین کند جای بررسی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم :

در این پژوهش، داده‌های حدود ۹هزار کودک از ۵۰۰ مدرسه را بررسی کرده‌اند، همچنین  دیگر عوامل تاثیرگذار بر کودکان، مانند محیط خانه و تجربه‌های نامطلوب دوران کودکی هم در نظر گرفته شده است. در بیان نتایج محققان می گویند: «کودکانی که روزانه پنج واحد یا بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، بالاترین امتیاز را در سلامت روان به دست آوردند.» پروفسور آیلسا ولش، محقق ارشد این پژوهش از دانشکده پزشکی دانشگاه نورویچ آنگلیای شرقی گفت: «ما می‌دانیم که ضعف سلامت روان در جوانان مسئله‌ای مهم است و احتمالاً پیامدهای منفی دراز‌مدتی به همراه خواهد داشت.»

 
   چرا کودکان باید میوه مصرف کنند؟
اگر کودک به نوشیدنی‌ شیرین و مصرف تنقلات علاقه دارد، فقط کالری خالی مصرف می‌کند، از طرفی خوردن میوه و سبزی برای او سالم‌تر است .
ارزش میوه‌ و سبزی

تقویت سیستم ایمنی
مواد معدنی و ویتامین‌های مهم مانند ویتامین C و E به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
پیشگیری از بیمار‌ی‌
مواد مغذی مشکلات بینایی، دیابت، مشکلات گوارشی و ... را از کودک دور می‌کند.
 پاک کردن بدن
برخی از میوه‌ها مانند سیب در حذف سموم از بدن بسیار تاثیرگذار است.
  تامین املاح مورد نیاز
سبزیجات نظیر کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ و ... سرشار از پتاسیم هستند. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم‌پیچ و دیگر سبزیجات به رنگ سبز تیره دارای مقادیر خوبی از ویتامین A، B7، B9 و ... هستند.
   از اول توجه کنید
ذائقه غذایی انسان در دوران جنینی شروع به شکل گرفتن می‌کند و برای آن که کودک از همه گروه‌های غذایی استفاده کند مادر باید در دوران بارداری تغذیه سالم و متنوعی داشته باشد و از طرفی بعد از شروع تغذیه تکمیلی در تهیه غذای کودک از سبزیجات استفاده کند تا  در دوران بزرگ سالی تمایل او به مصرف این گروه غذایی افزایش یابد.
   حجم سبزی بیشتر در غذا
به گفته دکتر فرشچی، متخصص رژیم درمانی هنگامی که حجم غذا دو برابر می‌شود میزان مصرف آن ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین والدین می‌توانند حجم بیشتری سبزی را در اختیار کودکان قرار دهند. این راهکار می‌تواند درباره افزایش مصرف میوه‌ها هم مفید باشد و به تغذیه سالم کودکان منجر شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین