پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:14 - 1400/07/27

چند راه برای بازگرداندن سلامتی بعد از ترک سیگار

کارگر آنلاین/سیگار کشیدن عوارض و مضرات بسیار بدی برای انسان به همراه دارد و ترک آن می تواند به بهبود سلامت بدن کمک شایانی کند، البته بعد از ترک سیگار باید مراقبت هایی را به خوبی رعایت کنید.

بالاخره سیگار کشیدن را ترک کردید – تبریک ! شما یکی از بهترین کار های ممکن برای بدن تان را انجام دادید و اکنون وقت آن است که سلامتی خود را پس بگیرید و برای معکوس کردن تاثیرات دراز مدت عادت قدیمیتان تلاش کنید.

"الکس سالموند"، استاد دانشگاه بورلی هیلز، می گوید هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست اما هر چقدر زود تر ترک شود، پیامد های فیزیکی بهتری خواهید داشت و تحقیقات نشان داده است که با ترک سیگار افراد می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در طی ده سال بعد از ترک کاهش دهند و مانند افراد کاملا غیرسیگاری شوند.
 

در این بخش از سلامت به تعدادی از گزینه های مراقبتی اشاره خواهیم کرد :

1. مدیریت استرس :

به گفته متخصصین برای برخی ها عوامل استرس زا در زندگیشان می توانند به عنوان یک محرک برای بازگشت به عادت های قدیمی مانند سیگار کشیدن عمل کنند. اگر می خواهید از سیگار کشیدن دوری کنید ، پس از ترک سیگار باید به میزان و سطح استرس تان توجه کنید و به دنبال راه های خلاقانه ای برای آرام ماندن در مواقع فشار باشید.

2. ورزش روزانه :

ورزش روزانه اساس زندگی سالم به ویژه برای افراد سیگاری است. هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید و اگر در داشتن یک عادت ورزشی روزانه دچار مشکل هستید, به یاد داشته باشید که لزومی ندارد این برنامه پیچیده و سخت باشد.

هر نوع فعالیت هوازی به مدت حداقل 10 دقیقه تاثیر به سزایی بر سیستم قلبی - عروقی افراد دارد و حتی پیاده روی نیز خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد و منجر به حملات قلبی و سکته می شود . ورزش راه خوبی برای مدیریت استرس هم است و بنابراین این یک بازی برد - برد می باشد.

3. مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات:

البته تغذیه خوب بخش مهمی از سبک زندگی سالم است اما بسیاری از غذا ها برای افراد سیگاری ترک کرده مفید تر هستند. مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها, التهاب و آسیب را در سطح سلولی کاهش می دهند و می توانند به ترمیم بافت های آسیب دیده ناشی از مصرف دخانیات کمک کنند. غذا های غنی از آنتی اکسیدان ها نیز می توانند شامل این موارد باشند :میوه هایی چون بلوبری، انگور قرمز و بنفش و توت های قرمز, سبزیجات تیره، سیب زمینی شیرین و همچنین آجیل، چای و دانه های کامل.

4. انجام مدیتیشن :

از آنجا که کاهش استرس برای سلامتی آینده شما حیاتی است، استفاده از عادات شناخته شده برای کاهش استرس می تواند بخش مهمی از برنامه شما برای بازگرداندن سلامتی تان باشد. روزانه 5 تا 10 دقیقه مدیتیشن می تواند نتیجه بسیار مثبتی داشته باشد و اگر مطمئن نیستید چطور شروع کنید، از منابع مدیتیشن درست و قابل اطمینان کمک بگیرید تا استرس را از مغزتان خارج کنید.

5 انجام منظم تست های بهداشتی :

به عنوان یک فرد سیگاری ترک کرده غربال گری سالانه برای مراقبت از هر گونه مشکلات سلامتی مهم است. مداخله اولیه می تواند تفاوت بزرگی در آینده فردی داشته باشد که مشکلی جدی برایش تشخیص داده می شود. اگر شما سیگار کشیدن را ترک کردید و می خواهید از نزدیک بر سلامت خود نظارت کنید، پزشکان پیشنهاد می کنند سالیانه آزمایش خون و حتی سی تی اسکن بدهید.

6. زیاد و به اندازه کافی بخوابید :

سیگار کشیدن با اختلالات نخوابیدن ، خواب نا مطلوب و مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی، چاقی و دیابت مرتبط است و تحقیقات نشان می دهند که مصرف نیکوتین ممکن است باعث "کیفیت پایین خواب" سیگاری ها شود. حالا که سیگار را ترک کردید، حتما عادت های خوب خواب را تمرین کنید، از جمله این که حتما زود به رخت خواب بروید تا بتوانید هفت تا هشت ساعت در روز بخوابید و از لوازم الکترونیکی در زمان خواب دوری کنید.

7. مصرف بیشتر ویتامین B :

بعد از ترک سیگار ، غذاهایی مانند میگو و ماست کم چرب که ویتامین B12 بیشتری دارند را مصرف کنید زیرا این ویتامین برای سیستم عصبی شما به خصوص در این زمان که کمی عصبی هستید ، لازم است.

8. مصرف بیشتر ویتامین C :

در بدن فرد سیگاری توکسین ها یا همان مواد سمی انباشته شده است. این افراد اگر می خواهند از از شر سموم انباشته شده خلاص شوند بهتر است مواد غذایی سرشار از ویتامین C مانند بروکلی، فلفل دلمه ای قرمز، پرتقال و گوجه فرنگی و... مصرف نمایند.

9. مصرف بیشتر ویتامین E:

بعد از ترک سیگار برای اینکه بتوانید به بهترین نحو از اکسیژن موجود در هوا استفاده کنید و یا ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش دهید و پوست خوبی داشته باشید ، از مواد غذایی سرشار از ویتامین E مانند تخمه ی آفتاب گردان، بادام، مورد صحرایی و اسفناج و... استفاده نمایید.

10. نوشیدن آب کافی :

برای دفع بهتر و بیشتر سموم و ضایعات سیگارهایی که قبلاً دود کرده اید ، آب بیشتری بنوشید تا بدنتان بتواند را دفع کند. نوشیدن آب باعث جلوگیری از چاقی بعد از ترک سیگار شده زیرا معده تان را پر می کند تا کمتر به سمت خوردن بروید.

از افراد منفی گرا دوری کنید:

از افرادی که به شما انرژی منفی می دهند و سبب می شوند که روحیه تان برای ترک همیشگی سیگار کاهش یابد ، دوری کنید. دوستان و خانواده شما باید مشوق شما باشند و به شما روجیه دهند.

بهداشت دندان ها را رعایت کنید:

ترک کردن سیگار سبب می شود که دهان بوی بد ندهد بنابراین مرتب مسواک زده و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید تا تمایلتان به کشیدن سیگار کمتر شود و دهانتان خوشبو گردد.

بیشتر به سینما بروید:

بعد از ترک سیگار برای جلوگیری از وسوسه شدن برای کشیدن آن ، به مکان هایی عمومی مانند سینما، کتابخانه و ...بروید که نمی توان در آنجا سیگار کشید.

جرعه جرعه آب سرد بنوشید:

روزهای ابتدایی ترک سیگار برای جلوگیری از تمایل به سیگار کشیدن ، آب سرد را جرعه جرعه و با نی بنوشید. این کار سبب آزاد شدن هورمون دوپامین و ایجاد حس خوب و دور شدن افکار منفی از فرد می شود.

لیستی از مزایای ترک سیگار بنویسید

بعد از ترک سیگار لیستی از مزایای ترک کردن سیگار مانند :کنترل کردن احساسات، صرفه جویی در پول، احساس بهتر طعم غذا و دارا بودن انرژی بیشتر تهیه کنید و زمانی که وسوسه شدید ، این لیست را بخوانید.

نوشتن مزایای سیگار

پس از ترک سیگار لیستی از مزایای آن بنویسید

از مصرف الکل پرهیز کنید:

بهتر است الکل و سیگار را با هم ترک کنید زیرا نوشیدن الکل سبب وسوسه به کشیدن سیگار می شود.

دلایل ترک سیگارتان بنویسید:

یک لیست از دلایل ترک سیگارتان بنویسید و به جایی جلوی چشمتان بزنید تا زمان هایی که وسوسه می شوید آن را ببینید.

برای گذراندن روزتان برنامه ریزی کنید:

در طی هفته های اول ترک سیگار، برنامه ای برای گذراندن اوقاتتان با دوستانتان یا انجام فعالیت هایی لذت بخش بنویسید تا سرتان گرم شود و به یاد سیگار کشیدن نیافتید. به یاد داشته باشید که دوستانی که با آنها وقت می گذرانید باید افراد سالمی باشند که اهل تفریح و ورزش های سالمند.

همیشه خوراکی هایی به همراه داشته باشید:

زمانی که احساس نمودید میل شدیدی به کشیدن سیگار دارید ، چیزی در دهان خود مانند آدامس، آبنبات سفت و یا میان وعده سالم بگذارید و همیشه این خوراکی ها را به همراه داشته باشید.

جویدن آدامس

جویدن آدامس زمانی که میل شدیدی به کشیدن سیگار دارید

فعال بدنی داشته باشید:

برای اینکه میل شدید خود را به سیگار کشیدن در روزهای اول ترک سیگار کم کنید ، فعالیت بدنی داشته باشید زیرا فعالیت بدنی سبب می شود مواد شیمیایی طبیعی وارد بدن شده و روحیه تقویت و استرس کاهش یابد.

پای صحبت افرادی که سیگار را ترک کرده اند ، بنشینید:

برای اینکه انگیزه کافی داشته باشید و بار دیگر به سمت کشیدن سیگار نروید ، از افرادی که قبلا سیگار می کشیدند و الان آن را ترک کرده اند ، کمک بخواهید و پای صحبت هایشان بنشینید.

نوشیدن کافئین را محدود کنید:

نوشیدن قهوه و چای به علت داشتن کافئین در برخی افراد حالات عصبی و هیجانی و اضطراب را ایجاد می کند و تاثیر منفی بر جای می گذارد پس اگر شما هم جزو این دسته هستید روزهای ابتدایی ترک سیگار، از نوشیدن کافئین پرهیز کنید. این نوشیدنی هایی ها شما را وسوسه می کند تا سیگاری آتش بزنید.

از افکار منفی دوری کنید:

پس از ترک سیگار بسیاری از افراد دچار احساسات منفی مانند افسردگی، عصبانیت و سرخوردگی می شوند. این احساسات باعث میل بیشتر به سیگار کشیدن می شود بنابراین باید راهی را برای منحرف کردن فکر خودتان از این افکار منفی بیابید.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین