پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:38 - 1400/08/19

فروش نخل های جنوب به قیمت ناچیز به کشورهای عربی

کارگر آنلاین/رئیس انجمن ملی خرما گفت: نخلداران جنوب نخل های خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند که تهدید جدی بر تولید و محیط زیست است.

محسن رشیدفرخی ، در پاسخ به این سؤال که گفته می شود نخلداران جنوب نخل‌ها را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند، آیا صحت دارد؟ گفت: متأسفانه این خبر درست است و طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم برخی نخلداران نخل‌های خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند.

رئیس انجمن ملی خرما، درباره دلیل این اقدام گفت: در سال‌های گذشته خشکسالی و شوری آب منطقه، نخل‌های آنها را نیمه جان کرده و در آستانه خشک شدن هستند و مجبور شده اند نخل‌های خود را بفروشند.

وی در عین حال تأکید کرد این اقدام بسیار خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود؛ چراکه به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهد کرد. درختی که چند دهه رشد کرده و باعث حفظ خاک و محیط زیست می‌شود، به‌راحتی از دست می‌رود.

به گفته این مسئول فروش نخل از سوی استان‌های جنوبی در حد محدود است اما باید در زمینه مقابله با آن اقدام جدی کرد.

وی از قیمتی که این نخلداران می‌فروشند اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: احتمالا کشورهای عربی این نخل‌ها را به عنوان تزئین در برخی مکان‌ها استفاده می‌کنند.

فرخی اظهار داشت: مشکل شوری آب و کمبود آب مسأله‌ای است که از بخش دولتی و خصوصی پذیرفته نیست و همه ما در قبال این کشاورزان مسئول هستیم.

به گفته رئیس انجمن خرما طی دهه‌های گذشته 15 الی 20 درصد نخلستان‌های کشور به دلیل خشکسالی و شوری آب از بین رفته است.

وی افزود: یک میلیون کشاورز در 6 استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس نخل می‌کارند.

گفته می‌شود نخلداران منطقه جنوب هر اصله نخل را یک و نیم میلیون تومان به کشورهای عربی می‌فروشند، آنها این نخل‌ها را از ریشه و با خاک درآورده و به آنجا منتقل می‌کنند و احتمالا قصد دارند در کشورهای خودشان پرورش داده و از محصول آن استفاده کنند. نخل درختی چند ساله است که به بار آمدن آن شاید چند سال و دهه‌ها وقت و هزینه بگیرد و انتقال آن باعث می‌شود که از این همه وقت و هزینه به نفع کشورهای عربی صرفه‌جویی شود.  

ایران دومین کشور بزرگ تولید کننده خرما در  جهان است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین