پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:16 - 1400/05/27

هر میلی‌متر کاهش بارش منجر به افت ۸۰۰ گرم محصول در هکتار می‌شود

کارگرآنلاین|مدیر کل دفتر امور مرتع سازمان جنگل ها گفت:هر میلی متر کاهش یا افزایش بارندگی منجر به کاهش یا افزایش ۸ دهم کیلوگرم در هکتار عرصه های مرتعی می شود.

 ترحم بهزاد، مدیر کل دفتر امور مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از کاهش تولید علوفه خبر داد و گفت: از ۱۶۴.۸ میلیون هکتار وسعت عرصه های کشور حدود ۸۴.۸ میلیون هکتار وسعت مراتع است که در شرایط نرمال میزان تولید علوفه ۱۰.۷ میلیون تن است.

وی افزود: بنابر پایش صورت گرفته و اطلاعات وزارت نیرو و سازمان هواشناسی تا پایان فروردین میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد و دوره نرمال ۴۳ درصد کاهش یافته است، درحالیکه هر میلی متر کاهش یا افزایش بارندگی منجر به کاهش یا افزایش ۸ دهم کیلوگرم در هکتار عرصه های مرتعی می شود.

بهزاد ادامه داد: با توجه به کاهش میزان بارش و تاثیر آن در عرصه های مرتعی، میزان تولید علوفه به ۶.۴۵ میلیون تن رسید که این امر بیانگر کاهش ۴.۲۵ تولید علوفه است.

این مقام مسئول با اشاره به تاثیر شرایط بارش سال زراعی آینده بر تولید علوفه بیان کرد: از الان نمی توان پیش بینی راجع به شرایط بارش سال زراعی آینده داشت و از طرف دیگر میزان تولید علوفه را اردیبهشت هر سال می توان برآورد کرد.

به گفته وی، با توجه به اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند، در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند به طوریکه تولیدات این مراتع بسیار پایین آمده است.

بهزاد ادامه داد: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و گیاهان خوش خوراک، جایگزین شدن آن توسط گیاهان مهاجم، هجوم آفات و امراض می‌شود که به سلامت مرتع و دام زیان وارد می‌کند.

این مقام مسئول کاهش وزن دام، کاهش تولیدات دامی، کاهش میزان زاد و ولد، حساس شدن دام‌ها به بیماری، خطر نابودی دام‌های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و استراتژیک ژنتیکی دامی کشور، کاهش و نیز کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره برداری نامناسب از مرتع را از مهم‌ترین اثرات خشکسالی بر روی دام‌ها اعلام کرد.

مدیر کل دفتر امور مرتع سازمان‌جنگل ها با اشاره به اینکه خسارت های پدیده خشکسالی در کشور تصریح کرد: وقوع پدیده خشکسالی علاوه بر خسارت‌های مستقیم، خسارت‌های زیادی را در زمینه افزایش ضریب سیل خیزی حوزه‌های آبخیز، فرسایش خاک، کاهش سفره آب‌ های زیرزمینی، فرسایش بادی به دنبال خواهد داشت که در نهایت موجب بروز مسائل اقتصادی و حتی فرهنگی می‌شود.

 

منبع: جام‌جم آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین