پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:13 - 1400/09/21

برای انتخاب دوست خوب باید معیار‌های اخلاقی و انسانی را در نظر گرفت

توصیه اسلام برای انتخاب دوست خوب چیست؟

کارگرآنلاین | نصیری فرد گفت: یکی از نیاز‌های انسان، زندگی اجتماعی و در پی آن داشتن یک دوست خوب است.

به گزارش کارگرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین نصیری فرد پژوهشگر و کارشناس مذهبی  بیان کرد : انسان یک عنصر اجتماعی است و طبیعت و فطرت او به گونه ای خلق شده  که نمی تواند به تنهایی زندگی کند و در صورت تنها بودن دچار ناملایمات روحی و روانی می شود.  بنابراین یکی از جنبه های اجتماعی هر انسانی، داشتن یک دوست خوب است، در واقع دوست ، نیاز روحی و روانی انسان است.

این کارشناس مذهبی در مورد ویژگی های یک دوست خوب عنوان کرد: در قرآن کریم و روایات و توصیه های بزرگان دین، چندین شاخصه برای دوست خوب بیان می شود. به عنوان مثال در حدیثی از امام علی (ع) در این باره نقل شده است« لایکونُ الصَّدیقُ صَدیقا حَتّی یحْفَظَ اَخاهُ فی ثَلاثٍ: فی نَکبَتِهِ وَ غَیبَتِهِ وَ وَفاتِه. دوست، هرگز دوست نخواهد بود، مگر آنکه در سه موقعیت، دوستش را نگهبان و پاسدار باشد؛ یک: در رنج و گرفتاری به کمکش بشتابد؛ دو: آبروی او را در غیاب او حفظ کند و سه: پس از وفاتش، با یادکرد او و استغفار برایش، به او نیکی کند».

وی افزود: دوست خوب با ادعا و شعار شناخته نمی شود و باید در فراز و نشیب های زندگی که جوهره اشخاص در آنها نمود می یابد، دوست واقعی را شناخت. از این رو، اساس انتخاب دوستان شایسته باید معیارهای اخلاقی و انسانی باشد و به هر کسی نباید اعتماد کرد. امیرمؤمنان علی (ع)می فرمای«الطُّمَأنینَه اِلی کلِّ اَحَدٍ قَبْلَ الاْخْتِبارِ عَجْزٌ؛ اطمینان و اعتماد کردن به هر کس، پیش از آزمودن، [نشانه] ناتوانی است».

حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری فرد مطرح کرد: در روایات متعدد دیگری داریم که می فرمایند دوست خوب کسی است که حسود نباشد، یعنی از رشد و ترقی دوست خود ناراحت نشود،  آنچه که دارد در اختیار دوستش بگذارد، امکانات خود را  دریغ نکند و بخیل نباشد، در تمام حالات خود با دوستش صادق باشد و عیب و ایراد های دوست خود را نپوشاند و آن ها را بیان کند.

وی ادامه داد: بر این اساس دوست خوب و شایسته به عنوان یک عنصر اجتماعی در کنار انسان خیلی مهم است. حتی بعضی از بزرگان گفته اند که اگر بخواهید سال‌ها به دنبال یک دوست خوب بگردید این ارزش را دارد که وقت زیادی گذاشته و او را پیدا کنید. به هرحال، دوست گزینی پیش از آزمون و شناخت، امری ناسنجیده و مایه پشیمانی خواهد بود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین