پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:05 - 1401/03/12

این دانه ها مخصوص کسانی که به دنبال تناسب اندام هستند !

کارگر آنلاین | دانه‌های چیا، منبع غنی از امگا۳ هستند و به‌دلیل مقدار فراوان پروتئین، انتخاب خوبی برای ورزشکاران خواهند بود. تاثیر این دانه‌ها بر عملکرد گوارش نیز باعث شده تا در حفظ تناسب اندام نیز مفید باشند. چیا، بومی آمریکای مرکزی و به‌ویژه آزتِک‌ها (مکزیک امروزی) است اما پس از ورود اسپانیایی ها در قرن شانزدهم میلادی و تحول زندگی شهرنشینی در این مناطق، کنار گذاشته ‌شد.

به گزارش کارگر آنلاین البته کشت این محصول دوباره از سال 1990 در این مناطق و به خصوص پرو رواج پیدا کرد. در ادامه این مطلب با فواید و نحوه مصرف آن آشنا خواهید شد.

منبع غنی امگا3

دانه‌های چیا همانند بعضی روغن‌های گیاهی و ماهی‌های چرب منبع غنی چربی‌های مفید امگا3 هستند؛ 15 تا 18 گرم در 100 گرم. اسیدهای چرب غیراشباع امگا3 نقش محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی و اختلالات شناختی دارند. مصرف این دانه‌ها از نظر پزشکی در مورد کاهش زمینه خطر دیابت، پرفشاری خون و کلسترول بالا نیز تایید شده‌ است. نتیجه پژوهش محققان کانادایی نشان می‌دهد که مصرف 30 تا 40 گرم دانه چیا در روز طی 3 ماه تاثیر مثبتی در کنترل فشار خون و برخی عوامل زمینه‌ساز التهاب در مبتلایان به دیابت دارد.  

تامین کننده پروتئین

هر 100 گرم دانه چیا بین 16 تا 23 گرم پروتئین دارد که تقریبا مشابه کینوآ است و انتخاب خوبی برای طرفداران رژیم گیاهخواری خواهد بود. دانه‌های چیا منبع غنی از پروتئین‌های گیاهی هستند که در کاهش وزن نقش دارد و در دوره‌های رژیم لاغری کمک‌کننده است. البته نباید تنها به این دانه‌ها اکتفا کرد و رژیم غذایی متناسب حتما ضروری خواهد بود. 

بهبود گوارش و مقابله با یبوست

دانه‌های چیا منبع غنی از فیبرهای حل‌شدنی هستند که در پیشگیری از یبوست مفید است. گنجاندن این دانه‌ها در رژیم غذایی همراه با دیگر منابع فیبرها مانند سبزیجات و غلات سبوس‌دار به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نیز می‌توانند از این دانه‌ها استفاده کنند.

چطور دانه‌های چیا ‌را استفاده کنیم؟

دانه‌های چیا شبیه کنجد و به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری و بعضی انواع سفید هستند. این دانه‌ها طعم خاصی ندارند و می‌توان در ترکیب غذاهای شور و شیرین استفاده کرد. مصرف دانه‌ها به‌شکل خام همراه انواع سالاد و لبنیات کاربرد دارد و اگر در شیر خیسانده شود، شبیه تخم‌ شربتی لعاب‌دار خواهد شد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین