پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:21 - 1399/07/11

سازمان هواپیمایی ترکیه مجددا پروازهای ورودی از ایران را متوقف کرد

سازمان هواپیمایی ترکیه بار دیگر به دلیل افزایش شیوع کرونا در این کشور، جلوی پروازهای ورودی از ایران و چند کشور دیگر را گرفت.

کارگر آنلاین |  شنیده‌ها حاکی است شب گذشته سازمان هواپیمایی ترکیه در نوتامی (اطلاعیه هوانوردی) از ممنوعیت ورود هواپیماهای شرکت‌های ایرانی به فرودگاه‌های این کشور و همچنین توقف پرواز هواپیماهای ایرلاین ترکیه‌ای میان فرودگاه‌های دو کشور از روز یکشنبه هفته آینده (۱۳ مهر؛ ۴ اکتبر) خبر داده است.

بر اساس آنچه برخی مقامات سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده‌اند، در حال حاضر مذاکره میان رؤسای دو سازمان هواپیمایی ایران و ترکیه از یک سو و مقامات وزارت خانه‌های امور خارجه دو کشور بر سر این موضوع ادامه دارد.

اگرچه زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش مقامات ارشد صنعت هوانوردی ایران برای تغییر نظر ترکیه‌ای ها به گوش می‌رسد، اما با توجه به اینکه نوتام مذکور به دست کلیه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و ترکیه‌ای دارای پرواز میان دو کشور رسیده، احتمال توقف مجدد پروازها بسیار بالاست.

این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی همچنان در حال فروش بلیت پروازهای تهران-استانبول هستند و حتی به دلیل شدت تقاضا، تقریباً ظرفیت همه پروازهای موجود پُر شده‌اند.

وبسایت هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) هم اگرچه گزینه پرواز تهران به فرودگاه‌های استانبول را از صفحه خود حذف نکرده، اما در عمل هیچ بلیت و پروازی از سوی این شرکت نه عرضه شده و نه انجام می‌شود. ضمن اینکه برخی آژانس‌های هواپیمایی هم در تماس تلفنی مشتریان و مسافران، از احتمال توقف پروازهای تهران-استانبول با ایرلاین ترکیه‌ای خبر می‌دهند.

جالب آنکه علی رغم آنکه سازمان هواپیمایی ترکیه، علت ممانعت از انجام پروازهای مستقیم میان ایران و این همسایه شمال غربی را شدت یافتن موج جدید کرونا در ترکیه اعلام کرده، اما از توقف پروازهای قطری به فرودگاه استانبول خبری نیست و این شرکت هواپیمایی همچنان اقدام به فروش بلیت پرواز تهران-دوحه-استانبول به صورت ۲ بار در هر شبانه روز می‌کند.

قیمت بلیت پروازهای تهران-استانبول با ایرلاین قطری در حال حاضر از ارقام ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومانی به ۸ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش یافته است که گفته می‌شود علت آن، صدور مجوز برقراری پرواز مستقیم میان تهران-استانبول و با استفاده از هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی و یک ایرلاین ترکیه‌ای بوده است که سبب شده تا قطرایرویز در رقابت با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، نرخ بلیت‌ها را کاهش دهند؛ اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید دید آیا ایرلاین قطری بار دیگر نرخ بلیت پروازهای تهران-دوحه-استانبول را به ارقام سرسام آور بالای ۶۰ میلیون تومان برمی گرداند یا خیر؟

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره توقف پروازهای تهران-استانبول می‌گوید: هنوز توقف پروازهای تهران-استانبول به صورت رسمی اعلام نشده است و مشخص نیست پروازها متوقف شود یا نه.

وی از انجام مذاکره میان مقامات ارشد سازمان هواپیمایی ایران و ترکیه برای ادامه پروازها میان دو کشور خبر داد و افزود: گفته می‌شود سازمان هواپیمایی توقف پروازها را اعلام کرده اما هنوز این اعلام توقف پروازها، رسمی نیست و هر چه شنیده می‌شود غیر رسمی است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، علت این تصمیم ترکیه‌ای ها را موضوع شیوع کرونا عنوان و اظهار کرد: گفته می‌شود ترکیه‌ای ها تصمیم به توقف پروازهای ورودی به این کشور از سایر کشورها علاوه بر ایران را هم دارند.

وی درباره علت گرانی مجدد بلیت پروازهای تهران-استانبول تصریح کرد: وقتی تعداد شرکت‌های هواپیمایی برگزار کننده پروازهای استانبول افزایش یافت، قیمت‌ها از ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان به ۷ تا ۸ میلیون تومان کاهش یافت.

اسعدی سامانی یادآور شد: تقاضای سفر به استانبول زیاد بوده و از سوی دیگر تعداد پروازها هم محدود است لذا قیمت‌ها فعلاً بالا بوده و هنوز به نرخ نرمال قبلی نرسیده است.

منبع: مهر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین