پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:20 - 1399/07/25

سه‌گانه رضوی انتشارات سروش رونمایی شد

«یک مشت نخودچی»، «ما راهزن نیستیم» و «پرواز پروانه‌ها» سه کتاب انتشارات سروش با موضوع امام رضا (ع) است که در طی مراسمی رونمایی شد.

 آئین رونمایی از سه‌گانه‌های رضوی (یک مشت نخودچی، ما راهزن نیستیم و پرواز پروانه‌ها) با حضور مریم بصیری و جمعی از نویسندگان نوقلم کارگاه داستان‌نویسی ضامن آهو در رادیو معارف در شهر مقدس قم برگزار شد.

در ابتدای این آئین مریم بصیری با اشاره به چاپ این اثر از سوی انتشارات سروش، گفت: چاپ این سه‌گانه در انتشارات سروش فرصتی بود که به نو‌قلمان اعتماد  شده و تا به حال پنج کتاب از دوستان در این کارگاه به چاپ رسیده است.  

وی با بیان اینکه اکثر ناشران با توجه به مشکلات اقتصادی، کاغذ و چاپ و ... به برگشت سرمایه فکر می‌کنند، افزود: در این بین انتشارات‌هایی چون سروش، با معرفی نوقلمان فرصت معرفی آنها را به مخاطب دادند و امیدواریم نویسنده‌های نو قلم فرصت این را داشته باشند که به مخاطبان معرفی شوند. برخی تصور می‌کنند نوقلمان از نثر و قلم خوبی برخوردار نیستند، اما  گاهی دوستان نو قلم کارهایی را خلق می‌کنند که هم‌سطح کارهای نیمه‌حرفه‌ای و حتی حرفه‌ای می‌تواند باشد. 

بصیری در پاسخ به این سؤال که چرا انتشارات سروش به راحتی برای چاپ کتاب‌ها به شما اعتماد کرد، گفت: من کار دوستان را خودم در نشر سروش عرضه کردم و همه می‌دانستند که این آثار مربوط به نوقلمان است و بنا به اعتمادی که به من داشتند این آثار بررسی شد. در چند جلسه  تصحیح حضور داشتم  و تک تک کارها خوانده شد، نکاتی را که چه به لحاظ ادبی، ویرایشی و ... لازم بود لحاظ می‌شد. 

او در پاسخ به این سؤال که چه موانعی برای نوشتن رمان دینی در کشور وجود دارد، گفت: در هر کشوری از جمله در ایران نوعی ادبیات عامه‌پسند داریم و مردم در سطح جامعه به این ادبیات روی می‌آورند. البته چند سالی است که این ادبیات در کشور فروکش کرده و همین باعث شورش نویسندگان عامه‌پسند شده است و با تشکیل انجمن‌های مختلف به دنبال دیده شدن‌اند. اما در خصوص ادبیات دینی با نویسندگان آزاد و متعهد مواجهیم. 

در بخش دیگری از این آئین، بصیری با ورود به مقوله ترجمه آثار گفت: متأسفانه در بخش بزرگسال و کودک  آثار ترجمه خیلی زیادند و با توجه به جذابیت‌هایی که دارند اکثر مخاطب‌ها به آن سمت می‌روند تا اینکه بخواهند رمان ایرانی و دینی بخوانند. چیزی که نویسنده‌های کودک و نوجوان از آن گله‌مندند توجه بیشتر ناشران به ترجمه آثار است. 

در بخش دیگر این جلسه، جمعی از نویسندگان این آثار صحبت کردند که در زیر خلاصه‌ای از صحبت‌های آنان آورده شده است. 

رقیه بابایی، یکی از نویسندگان این آثار گفت: از استاد بصیری ممنونم که  با دلسوزی این فرصت را به ما دادند وارد این عرصه شویم. همچنین از انتشارات سروش ممنونم که به ما اعتماد کرد بتوانیم اولین قدم‌هایمان را برداریم. نوشتن از امام رضا و ائمه معصومین علیهماالسلام ابتدا باید از طرف آن بزرگواران اذن داده شود و خدا را شاکرم که این توفیق به ما داده شد. 

معصومه قربانی نیز در این مراسم گفت: خوش‌شانسی ما بود که با خانم بصیری آشنا شدیم.اعتقاد شخصی‌ام این است تا اذن نباشد نمی‌شود نوشت.  

فاطمه اکبری یکی دیگر از نویسندگان این آثار بیان داشت: این کارگاه از سال 1397 به همت خانم  بصیری پاگرفت و دوستان نوقلم در این کارگاه شرکت داشتند و هر کسی کمک به دیگری می‌کرد.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین