پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:33 - 1399/08/03

تغییر شغل یک‌چهارم رستوران‌های پایتخت

صنف رستوران‌داران پایتخت با شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته متحمل ضررهای هنگفتی شده‌اند. به‌طوری‌که بیش از یک‌سوم از رستوران‌های پایتخت اکنون تعطیل هستند.

کارگر آنلاین | صنف رستوران‌داران پایتخت با شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته متحمل ضررهای هنگفتی شده‌اند. به‌طوری‌که بیش از یک‌سوم از رستوران‌های پایتخت اکنون تعطیل هستند.  کرونا رستوران‌ها و کافه‌ها را بیش از پیش خلوت کرده است. حالا رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های  تهران درباره وضعیت اعضای این صنف گفت: همکاران ما اصلا وضعیت خوب و مناسبی ندارند ، کسانی که قادر به تحمل شرایط نبودند تعطیل کردند، برخی تغییر کاربری دادند و برخی با کاهش شدید مشتریان، هنوز تلاش می کنند روی پای خود بایستند.علی‌اصغر میرابراهیمی افزود: قیمت اجناس به صورت لحظه‌ای محاسبه می‌شود و مواد اولیه مورد نیاز ما در این صنف واقعا گران شده و همچنین حقوق پرسنل نیز افزایش یافته در حالی‌که میزان فروش ما به طرز محسوسی کاهش یافته است.وی بیان کرد: با وجود مشکلات فراوان هنوز برخی از همکاران به کار خود ادامه می‌دهند.

افزایش لحظه‌ای قیمت مواد غذایی
رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های  تهران درباره میزان افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنف تصریح کرد: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است زیرا ما در گذشته مرغ را کیلویی ۱۰ تا ۱۱هزار تومان خریداری می‌کردیم اکنون مرغ کیلویی ۲۰هزار تومان شده است، قبلا جوجه کیلویی ۱۸هزار تومان قیمت داشت اکنون به کیلویی ۳۵هزار تومان رسیده یا برنج کیلویی ۲۲ تا ۲۳هزار تومان خریداری می‌کردیم که در حال حاضر باید کیلویی ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان بابت خریداری برنج بپردازیم. قیمت گوشت هم همانند سایر اقلام افزایش یافته و حتی مجبوریم حبوبات را کیلویی ۳۵هزار تومان خریداری کنیم.وی گفت: قیمت همه مواد غذایی افزایش چشمگیری داشته و به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است.

تغییر شغل ۲۵ تا ۳۰ درصد از رستوران‌داران
میرابراهیمی درباره تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر کاهش میزان فروش صنف رستوران‌داران توضیح داد: ۲۵تا ۳۰درصد از همکاران ما واحدهای صنفی خود را بسته‌اند و تغییر شغل داده‌اند و ۲۵درصد نیز از اسفندماه تاکنون واحدهای صنفی خود را بازگشایی نکرده‌اند. این موارد براساس آمار مستندی است که در اتحادیه در اختیار داریم.
وی اظهار کرد: در تهران حدود یک هزار رستوران وجود دارد که اکنون و در خوشبینانه‌ترین حالت ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد صنفی مشغول فعالیت هستند.  

رستوران‌دارانی که دلال شدند
رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های  تهران گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات فراوان عده‌ای از همکاران ما تغییر شغل داده و به عنوان مشاور املاک ، نمایشگاه خودرو و یا فروش مواد غذایی مشغول فعالیت هستند.میرابراهیمی افزود: شغل ما بسیار هزینه‌بر است زیرا برای این کار نیاز به تجهیزات، یخچال، سردخانه، ظروف،‌میز، صندلی و... است که در کنار آن اجاره‌های بالا سبب شده تا همکاران ما مجبور به تغییر شغل شوند.وی تاکید کرد: خوشبختانه تمام موارد پروتکل‌های بهداشتی از سوی همکاران ما رعایت می‌شود و به گفته فرهادی، معاون بهداشت و درمان محیط وزارتخانه تصریح کرده که رستوران‌ها جزو نخستین مراکزی هستند که پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با پیشگیری از کرونا را رعایت کرده و می‌کنند.میرابراهیمی گفت: در کنار این موارد همکارانی که اصلا جزو اتحادیه رستوران‌داران نیستند و به اصطلاح جزو مشاغل همگن ما محسوب می‌شوند اکنون مشغول فعالیت به عنوان رستوران هستند و مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد کرده‌اند.

تعطیلی در کمین ۱۰ تا ۱۵ درصد از رستوران‌های تهران
رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران درباره وضعیت این صنف در ماه‌های آینده و با ادامه این روند بیان کرد: متاسفانه احتمال تغییر شغل و ابطال پروانه برخی دیگر از اعضای این صنف وجود دارد. با ادامه این روند پیش‌بینی می‌کنم در ماه‌های آینده، ۱۰تا۱۵درصد از اعضا از این صنف خارج شوند.میرابراهیمی درباره نگرانی مردم از مصرف غذا در رستوران و ... گفت: کرونا عالم‌گیر است و اعتماد مردم نسبت به رستوران‌ها و اقلام خوراکی کم شده به طوری‌که در خریدهای روزانه خانگی، تمام مواد غذایی ضدعفونی می‌شوند. این مساله امری طبیعی است و باید در نظر داشت که در رستوران‌ها پرسنل لحظه‌ به لحظه در حال نظافت و ضدعفونی کردن مواد اولیه و محیط هستند و پرسنل نیز با ماسک و دستکش کار می‌کنند. اما در مجموع این شرایط از نظر روانی بر روی کاهش تمایل مردم به رستوران رفتن موثر بوده است.

بازرسی‌های مستمر از رستوران‌ها
وی درباره چگونگی انجام بازرسی‌ها از واحدهای صنفی توضیح داد: بازرسان در بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روزه از رستوران‌ها بازدید کرده و با موارد تخلف به شدت برخورد می‌کنند برای نمونه اکنون با مرکز بهداشت غرب تهران و اماکن گشت‌های مشترک داریم و علاوه بر بازرسی مواد غذایی و موارد بهداشتی، آب مصرفی رستوران‌ها را نیز مورد بررسی قرارمی دهیم.رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های  تهران تاکید کرد: از منطقه ۲ تا ۲۲ به جز منطقه ۲۰ و شهرری که از اتحادیه ما جداست، این بازرسی‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود.

رسیدگی به شکایت از رستوران‌ها حداکثر در ۴۸ساعت


رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران درباره شکایت‌های مردمی در مورد رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: برای هرکدام از رستوران‌های زیر نظر اتحادیه یک QR code  تهیه کرده‌ایم و جلوی در ورودی رستوران‌ها نصب شده و مشتریان عزیز می‌توانند با اسکن آن از اطلاعات کامل رستوران مطلع شوند و همچنین می‌توانند شکایت‌های خود را در سایت اتحادیه ثبت کنند و حتم بدانند در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت نسبت به پیگیری شکایات اقدام خواهد شد. اگر همکاران ما تخلفی انجام داده باشند با آنها به صورت قانونی برخورد خواهد شد و در نهایت رضایت شاکی را جلب می‌کنیم.وی در پاسخ به سوال که آیا از ابتدای سال تاکنون شکایتی در مورد عدم رعایت پروتکل‌ها و موارد بهداشتی ثبت شده یا خیر، عنوان کرد: بله به صورت محدود شکایت‌هایی ثبت شده که خوشبختانه در حوزه عدم رعایت بهداشت و پروتکل‌ها نبوده بلکه شامل موارد قیمت بوده است.میرابراهیمی گفت: از دولت‌ خواهش می‌کنیم ارگان‌هایی مانند وزارت اقتصاد و دارایی مراعات همکاران ما را کنند برای نمونه سه ماهه بهار را رستوران‌ها تعطیل بوده و مستندات آن موجود است اما اکنون باید موارد مالیاتی خود را اعلام کنیم در حالی که وقتی تعطیل بوده‌ایم چگونه باید این کار را انجام دهیم. دست یاری به سوی دولت و ارگان‌های دولتی دراز می‌کنیم که امیدواریم از ما حمایت کرده و مراعات وضعیت همکاران ما را کنند.

منبع: بهار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین