پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:55 - 1399/09/29

ناگفته های سعید مومیوند، محیط‌بان همدانی که از قصاص نجات پیدا کرد

سعید مومیوند، محیط‌بان همدانی که به‌دلیل شلیک مرگبار به شکارچی غیرمجاز محکوم شده اما با نقض حکم قصاصش در دیوان عالی کشور مدتی قبل آزاد شده است در گفتگویی ناگفته های این حادثه هولناک را بازگو کرد.

سعید مومیوند روز ۲۰ آذرماه سال ۹۵ هنگام گشت‌زنی در منطقه حفاظت‌شده «نشر» در استان همدان با چند شکارچی غیرقانونی مواجه شدند. شکارچیان که ۲نفر بودند سوار بر یک خودروی پیکان وارد زیستگاه شده و قصد شکار داشتند. محیط‌بانان به آنها دستور ایست دادند و خودروی آنها را متوقف کردند. آنها در همان بررسی‌های اولیه در خودروی شکارچیان سلاح غیرمجاز کشف کردند و بررسی‌هایشان ادامه داشت تا اینکه یکی از شکارچیان تلاش کرد فرار کند.

مومیوند به این شکارچی دستور ایست داد و به تعقیب او پرداخت. شکارچی غیرمجاز قصد داشت به هر قیمتی که شده از آنجا فرار کند و این درحالی بود که تعقیب او توسط مرد محیط‌بان ادامه داشت. در ادامه، سعید مومیوند تلاش کرد با تیراندازی او را متوقف کند و به گفته خودش، می‌خواست تیر هوایی شلیک کند اما به‌دلیل ناهموار بودن مسیر تعادلش را از دست داد و وقتی شلیک کرد ناخواسته گلوله‌اش به شکارچی در حال فرار اصابت و او را مجروح کرد.

مرد محیط‌بان شکارچی مجروح را سوار بر خودروی محیط‌بانی به مرکز درمانی منتقل کرد و پزشکان اعلام کردند که گلوله به لگن شکارچی اصابت کرده است. به‌نظر می‌رسید او به‌زودی مداوا خواهد شد اما به یکباره ورق برگشت و وی پس از حدود ۱۷روز، در روز هشتم دی‌ماه روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد تا اتهام قتل او به گردن محیط‌بان بیفتد.

قصاص برای محیط بان

به دنبال این حادثه مومیوند در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد. صدور این رأی برای مرد محیط‌بان و همکارانش باورکردنی نبود، چراکه آنها معتقد بودند هنگام انجام مأموریت و در شرایطی نامتعادل تیراندازی صورت گرفته است. از سویی در خودروی شکارچیان اسلحه غیرمجاز کشف شده بود و این مسئله نشان می‌داد که وی شکارچی بوده است. به همین دلیل بود که متهم به قتل به رأی دادگاه اعتراض کرد و پرونده به دیوانعالی کشور فرستاده شد.

در صورتی که قضات دیوان رأی دادگاه را تأیید می‌کردند، او باید پای چوبه دار می‌رفت، اما چندماه بعد قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور بعد از بررسی پرونده و چگونگی وقوع حادثه، رأی دادگاه را نقض کردند و پرونده را برای بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض دادگاه کیفری یک استان همدان فرستادند.

دومین حکم قصاص

نقض رأی اولیه باعث شد تا مومیوند برای دومین مرتبه محاکمه شود. او در دومین دور از محاکمه باز هم جزئیات روز حادثه را شرح داد و به بی‌گناهی‌اش اصرار کرد اما خانواده مقتول اصرار داشتند که او به عمد مرتکب قتل شده و برای صدور حکم قصاص پافشاری می‌کردند. در پایان این جلسه قضات دادگاه باز هم مومیوند را مجرم تشخیص دادند و به قصاص محکوم کردند.

صدور دومین حکم قصاص در این پرونده کار را برای محیط‌بان سخت‌تر کرد. اما راهی جز اعتراض به رأی دادگاه نداشت و چندماه قبل پرونده بار دیگر به دیوانعالی کشور فرستاده شد. نظر قضات دیوان برای او سرنوشت‌ساز بود و برای شنیدن آن لحظه‌شماری می‌کرد تا اینکه قضات دیوانعالی کشور نظر خود را اعلام و بار دیگر حکم دادگاه را نقض کردند.

گفتگو با سعید مومیوند

حالا با گذشت 4 سال از این حادثه مومیوند در گفتگویی ناگفته های این حادثه را بازگو کرد. او گفت: شش سال است که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان و در شغل محیط‌بانی مشغول به فعالیت هستم و در سال دوم کاری آن اتفاق ناگوار برایم افتاد، شغل محیط‌بانی را به علت علاقه به حیوانات انتخاب کردم و پیش از آن شغل آزاد با درآمد عالی داشتم اما با دیدگاه متفاوتی به محیط‌بانی روی آوردم و با وجود حقوق و مزایای کم با عشق به آن ادامه دادم.

این محیط‌بان همدانی بیان کرد: محیط‌بان‌ها انتظار دارند در چنین مواقعی محاکم قضایی آن‌ها را مجرم تلقی نکند چراکه عمدی در کار نیست و هیچ محیط‌بان و مأموری عمداً جان فردی را به خطر نمی‌اندازد.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً جان انسان‌ها بسیار باارزش است، گفت: کرامت انسانی در همه حال باید حفظ شود و کسی نمی‌خواهد جان انسان‌ها به خطر بیفتد، محیط‌بان‌ها نیز همه تلاششان بر این است که جامعه هدفی که با آنها در ارتباط هستند، مصون و سالم بمانند.

مومیوند ادامه داد: انتظار داریم محاکم قضایی حمایتشان را نسبت به محیط‌بان‌ها بیشتر کنند تا این مجاهدان گمنام عرصه طبیعت بتوانند با خیال آسوده تر و دل گرمی بیشتر انجام وظیفه کنند.

وی با اشاره به اینکه قلباً از اتفاقی که رخ داده متأثر هستم و ضمن احساس همدردی با خانواده آن مرحوم یادآور شد: برای کسب رضایت و شاد بودن این خانواده تمام تلاش خود را خواهم کرد.

وی اضافه کرد: در شغل محیط‌بانی احتمال رخ دادن چنین اتفاقات ناخواسته‌ای وجود دارد، به همین علت خواهشمندیم به خاطر خانواده‌های محیط‌بانان مسئولان و به ویژه نمایندگان در مجلس راه و چاره‌ای بیندیشند چراکه در این موارد بیشترین فشار به خانواده‌ها وارد می‌شود.

مومیوند خاطرنشان کرد: این مشکل هنوز به طور کامل حل نشده است و همچنان استرس دارم که آخر به کجا می‌رسد اما امیدوارم ماجرا به خیر و ‌خوشی ختم شود تا خانواده‌ام بیش از این اذیت نشوند.

وی با بیان اینکه پس از این با احتیاط بیشتر به شغلم ادامه می‌دهم، اظهار کرد: مجدداً باید دادگاه برگزار شود  رسیدگی لازم صورت بپذیرد بنابراین منتظر نظر مرجع قضایی هستیم.

این محیط‌بان همدانی در پایان از همه عزیزان به ویژه اصحاب رسانه که در این مدت به انحای ممکن پیگیر این ماجرای تلخ و ناخواسته بودند، تشکر و قدردانی کرد و برای همه آن‌ها سلامتی و شادکامی را مسئلت کرد.

منبع: hadese24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین