پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:38 - 1399/10/13

فروش طلای خاص ممنوع شد

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید نقره به جای طلا گفت: فروش طلای کمتر از ۱۸ عیار در ایران ممنوع است.

کارگر آنلاین |  ابراهیم محمدولی درباره وضعیت تقاضا در بازار طلا و جواهر اظهار داشت: داد و ستد در بازار در هفته گذشته بسیار کُند بود و به دلیل نوسانات بسیار زیاد قیمت طلا و سکه، شاهد کاهش تقاضا در بازار هستیم. البته قبل از این موج رکود در هفته گذشته، به مدت ۱۰ روز تقاضا برای خرید مصنوعات طلا بالا رفته بود و خرید و فروش انجام می‌شد.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: افزایش تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به نفع تولید است و باعث حفظ اشغالزایی در کارگاه‌های تولیدی می‌شود.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به تقاضای مردم برای طلای آب شده، گفت: عده‌ای با هدف حفظ سرمایه خود با توجه به افزایش قیمت طلا، به سمت خرید طلای آب شده رفتند و این باعث شد تقاضا برای مصنوعات طلا به شدت کاهش پیدا کند.

محمدولی گفت: مردم در خرید طلای آب شده مالیات و اجرت نمی‌پردازند، اما باید بدانند که سودی هم عایدشان نخواهد شد و اغلب در این معاملات دچار ضرر و زیان شده‌اند و ریسک خرید طلای آب شده بالا است چراکه حتی تشخیص طلای نو با طلای دست دوم هم بسیار سخت است و گا‌ها متاسفانه طلای دست دوم را در قالب طلای نو به مردم می‌فروشند؛ بنابراین توصیه ما به مردم این است که برای حفظ ارزش سرمایه خود به سمت خرید طلای آب شده نروند.

وی افزود: از سوی دیگر داد و ستد طلای آب شده کمکی به تولید در این صنعت نمی‌کند. باید توجه داشته باشیم که اساسا هزینه تولید طلا در کارگاه‌های کشورمان بسیار بالاست چراکه ۷۰ درصد مواد اولیه طلا، ماشین آلات و مواد مصرفی آن وارداتی است و افزایش نرخ دلار بر روی تمام مراحل تولید طلا اثرگذار بوده و در نهایت باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به افزایش تقاضای مردم به سمت خرید نقره به جای طلا اظهار داشت: پس از افزایش قابل توجه قیمت طلا، شاهد افزایش خرید نقره و بدلیجات هستیم. اما مردم بدانند که خرید نقره هیچ تضمینی ندارد و دقیقا پس از خرید آن، در صورت هر گونه مشکلی حتی امکان برگشت آن به فروشنده نیست و هیچ فروشنده‌ای نقره فروخته شده را قبول نمی‌کند، اما طلا با فاکتور همواره قابل داد و ستد است و فروشنده باید پاسخگوی هر گونه مشکل احتمالی پس از فروش باشد. در نقره هر مشکلی پیش آید خریدار دیگر باید قید آن را بزند و داخل جوب بیندازد.

محمدولی با اشاره به فروش طلای کمتر از ۱۸ عیار در بازار تاکید کرد: فروش طلای کمتر از ۱۸ عیار تخلف است و همکاران مجاز به فروش طلای کمتر از ۱۸ عیار نیستند چراکه مبنای استاندارد طلا درایران عیار ۱۸ یا همان ۷۵۰ است.

وی افزود: البته اگر فردی دارای طلای کمتر از ۱۸ عیار از سال‌های گذشته است، می‌تواند با فاکتور موجود آن را در بازار بفروشد چراکه معمولا برای صادرات طلا با عیار مختلف ۱۴، ۱۲ و ۱۷ از این نوع طلا‌ها استفاده می‌کنند و برخی از کشور‌ها خریدار طلا با عیار کمتر هم هستند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره افت چشم‌گیر صادرات طلا در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اظهار داشت: کشور‌های حوزه خلیج فارس، کشور‌های آفریقایی و حتی کشور‌های اروپایی خریدار طلای ایران بودند، اما به دلیل تحریم‌ها، کرونا و موانع و مشکلات داخلی صادرات طلا از ایران کاهش یافته است.

محمدولی با اشاره به میزان کاهش صادرات طلا گفت: با مقایسه چند سال گذشته می‌توان گفت صادرات طلا از ایران حدود ۹۰ درصد افت پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: مذاکراتی برای رفع مشکلات گمرکی، بانک مرکزی و اصلاح آیین نامه و مقررات در بخش صادرات طلا انجام شده است و بخشی از این مشکلات تا پایان سال جاری برطرف می‌شود که امیدواریم رفع این موانع باعث افزایش صادرات طلا از ایران شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین