پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:42 - 1399/11/06

صحیفه سجادیه فقط یک کتاب نیست بلکه ریشه وحیانی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از صحیفه سجادیه به عنوان مائده‌ای یاد کرد که در اختیار انسان‌ها قرار گرفته و همچون آثاری است که ریشه وحیانی دارد و فقط یک اثر و کتاب نیست.

سید عباس صالحی عصر دوشنبه در مراسم آغاز طرح ملی یزد نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران، با بیان اینکه صحیفه سجادیه فقط یک اثر و کتاب نیست، گفت: آثار بسیاری در طول زندگی بشر ایجاد شده ولی ویژگی صحیفه سجادیه در این است که توجه خاصی به ساحت های وجودی انسان دارد.

وی انسان را دارای چهار ساحت وجودی دانست و گفت: رابطه انسان با خود، رابطه انسان با انسان، رابطه انسان با جهان و طبیعت و رابطه انسان با خدا ساحت های انسان است و صحیفه سجادیه یک مضمون وحیانی با زبان انسانی است.
صالحی ادامه داد: برخی آثار با مضامین بشری تعریف می شود و امکان خطا در آنها وجود دارد ولی صحیفه سجادیه یک مضمون وحیانی دارد و مفاهیم آن قدسی است ولی تفاوت آن این است که زبان بشری است.
وی با اشاره به وصیت نامه امام خمینی (ره) که صحیفه سجادیه را قرآن صاعد دانست، اظهار کرد: صحیفه به سه حوزه پاسخ می دهد و باعث می شود انسان معرفت واقع بینانه پیدا کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره  به دعای ۱۴ صحیفه گفت: در این کتاب ردپایی از نگاه تصحیح معرفت وجود دارد به گونه ای که امام سجاد(ع) همانگونه که سلامتی را از نعمت های الهی می داند بیماری را نیز نعمت بزمی شمرد در حالی که ما آن را نقمت می دانیم.
صالحی افزود: در دعای بیستم صحیفه امام سجاد(ع) اینگونه دعا می کند؛« خدایا این توفیق را به من بده تا نسبت به آنکه بدخواه من است خیرخواه باشم و توان بده آنکه مرا طرد می کند به او نیکی کنم و بخشش کنم به کسی که از من دریغ می دارد».
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به دعای بیستم که به دعای مکارم الاخلاق معروف است، اظهار کرد: این کتاب همچون آثاری است که ریشه وحیانی دارد و به هر مقدار از آن برداشته شود از آن کاسته نمی شود.
صالحی با اشاره به کارهای انجام شده برای ترویج فرهنگ صحیفه در قبل و بعد از انقلاب گفت: معاونت قرآن و عترت این نگاه و مسیر را در ادامه پایتخت گتاب و پایتخت نهج البلاغه آغاز کرده و یزد که ترکیبی از علم و معرفت است به عنوان اولین استان این افتخار دارد که پایتخت صحیفه سجادیه قرار بگیرد.

در این مراسم مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، محمدعلی طالبی استاندار یزد و محمد صالح جوکار نماینده مجلس شورای اسلامی مطالبی را در اهمیت فرهنگی و هنری یزد و انتخاب این استان به عنوان پایتخت صحیفه بیان کردند.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین