پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:08 - 1395/02/14

یک نماینده کارگران ساختمانی خبر داد

دستور توقف تشکیل انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی توسط وزارت کار

نماینده کارگران ساختمانی با اعلام این خبر که برخلاف ماده 141 قانون کار دستور بر توقف تشکیل انجمن‌های صنفی جدید کارگران ساختمانی در سطح کشور داده شده است، گفت: دولت که عضو سازمان بین‌المللی کار شده است نباید مقابل استقلال انجمن‌های صنفی کار کند.

کارگرآنلاین: کاظم احمدیان، رئیس انجمن‌های صنفی کارگران بنایان سفت‌کار شهرستان شهریار  با بیان اینکه اخیرا دستورالعملی توسط معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ادارات کار استان‌ها مبنی بر جلوگیری از تشکیل انجمن‌های صنفی جدید کارگران ساختمانی صادر شده است، گفت: این موضوع بر خلاف ماده 141 قانون کار است.

وی افزود: با وجود اینکه دولت عضو سازمان بین‌المللی کار شده اما استقلال انجمن‌های صنفی را نمی‌پذیرد و با این دستور عملا تشکیل انجمن‌های صنفی کارگران متوقف می‌شود.

این نماینده کارگری در پاسخ به این سوال که دلایل وزارت کار درباره عدم تشکیل انجمن‌های صنفی جدید کارگران ساختمانی چیست، خاطرنشان کرد: دلایلی را از جمله تخلفات انجمن‌های صنفی ساختمانی اعلام کردند در حالی که طبق اساسنامه این انجمن‌ها از درآمد کمی از محل حق‌ عضویت کارگران و حق بازرسی دارند.

وی گفت: انجمن‌های صنفی پیگیر بسیاری از مسائل کارگران ساختمانی هستند و اگر این انجمن‌ها به موقع از حقوق کارگران دفاع نکنند بسیاری از مزایای آنان پایمال خواهد شد.

احمدیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات انجمن‌های صنفی کارگران، سلیقه عمل کردن برخی شعبات سازمان تامین اجتماعی است چرا که بر اساس ماده 18 قانون بهبود فضای کسب و کار که مصوبه مجلس شورای اسلامی بود انجمن‌های صنفی باید نظارت‌های لازم را درباره مشاغل کارگران ساختمانی انجام دهند.

وی گفت: انجمن‌های ساختمانی برای تمدید دفترچه‌های بیمه کارگران و همچنین دریافت مزایای بیمه تامین اجتماعی، بازرسی‌هایی را انجام می‌دهد اما سازمان تامین اجتماعی به این تشکل‌‌های اهمیت چندانی نمی‌دهد./فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین