پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:43 - 1395/07/14

توافق سرنوشت ساز نخست وزیر عراق و سردار سلیمانی درباره موصل

«العبادی و سردار سلیمانی به توافق رسیدند که مقابل هر گونه اقدام بیگانه درباره مشارکت در عملیات موصل خواهند ایستاد.»

کارگرآنلاین: روزنامه النشره به نقل از روزنامه عکاظ عربستان نوشت: «حیدر العبادی و سردار سلیمانی درباره عملیات آزادسازی موصل توافق کردند که نیروهای الحشد الشعبی در این عملیات مشارکت کنند.»

منبع مذکور مدعی شد: «طبق توافق صورت گرفته میان نخست وزیر عراق و سردار سلیمانی، هیچ نیروی بیگانه-عربی یا غربی- در عملیات آزادسازی موصل مشارکت نخواهند کرد.»

عکاظ ادامه داد: «العبادی به سردار سلیمانی گفته است که هیچگاه به درخواست ائتلاف پیشمرگه ها و الحشد الوطنی مبنی بر دور کردن الحشد الشعبی -که تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هستند - ترتیب اثر داده نخواهد شد.»

 این روزنامه افزود: «العبادی و سردار سلیمانی به توافق رسیدند که مقابل هر گونه اقدام بیگانه درباره مشارکت در عملیات موصل خواهند ایستاد.»

گفتنی است که الحشد الوطنی نیروهای وابسته به النجیفی، مهره سوخته سعودی ها در عراق است. ترکیه از نیروهای الحشد الوطنی نیز حمایت خود را اعلام کرده است.

 خاطر نشان می شود  که حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز گذشته (سه شنبه) نسبت به تبدیل شدن «ماجراجویی ترکیه» در عراق به یک «جنگ منطقه ای» هشدار داده بود.

  العبادی طی نشستی خبری در بغداد با بیان اینکه ورود نیروهای خارجی به عراق امری غیرقابل قبول است و عراق با حضور نیروهای خارجی در خاک خود مخالفت است، تصریح کرد: ما بارها از ترکیه درخواست کردیم که در امور عراق دخالت نکند و من بیم آن دارم که ماجراجویی ترکیه به جنگی منطقه ای تبدیل شود.

نخست وزیر عراق همچنین حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور را نقض حاکمیت عراق برشمرده و اصرار ترک ها بر حضور نظامی در داخل اراضی عراق را غیرقابل توجیه دانست.

دولت ترکیه مدعی است که این نظامیان را به درخواست دولت عراق و با هدف آموزش «نیروهای محلی» برای مقابله با داعش، در بعشیقه در نزدیکی موصل مستقر کرده است.

پارلمان عراق دیروز با صدور بیانیه‌ای به شدت از حضور غیرقانونی نیروهای ترکیه‌ای در خاک عراق انتقاد کرده و اخراج سفیر این کشور از بغداد را خواستار شد.

لازم به ذکر است که پارلمان عراق روز سه شنبه با تصمیم پارلمان ترکیه مبنی بر تمدید عملیات نظامی این کشور در عراق و سوریه به مدت یک سال دیگر اعلام مخالفت کرد. پارلمان ترکیه اخیرا عملیات نظامی این کشور در سوریه و عراق را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده بود.

هادی العامری در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره موصل شرم آور و بیانگر رویکرد طائفه‌ای نفرت انگیز او است.

العامری تاکید کرد: ما هرگونه نیروی زمینی خارجی که خودش را وارد عملیات آزادسازی موصل کند، دشمن خواهیم دانست و همانطور که با گروه تروریستی داعش برخورد می‌کنیم با این نیروها نیز برخورد خواهیم کرد.

در همین حال هم آمریکا با افزایش نیروهای خود در خاک عراق نسبت به مشارکت در عملیات آزادسازی موصل تأکید کرده است.

از سویی هم کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی نسبت به مشارکت الحشد الشعبی در عملیات موصل هشدار داده اند و جنگ رسانه ای شدیدی علیه آنها راه انداخته اند. آنها نیروهای الحشد الشعبی را نیروهای وابسته به ایران معرفی می کنند و از مشارکتشان در عملیات آزادسازی موصل خشمگین هستند.

منبع: جام نیوز
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین