پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:22 - 1395/09/29

بهترین سال تولیدات انقلابی

تعجب فیلمساز مشهور دنیا از دو فیلم ایرانی

جلیلی گفت: سال اخیر بهترین سال در خصوص تولیدات انقلابی بوده است. از «یتیم‌خانه ایران» تا «ایستاده در غبار» و «سیانور» و حتی فیلم‌هایی مانند «ابوزینب» که سالها برای ساخت آنها انتظار می‌کشیدیم.

به گزارش کارگرآنلاین، نشست خبری هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در حسینیه هنر با حضور اهالی رسانه و سید رسول منفرد دبیر اجرایی، وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری و نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره برگزار شد.

در ابتدا وحید جلیلی گفت: این دوره یکی از بهترین دوره‌های جشنواره عمار به خصوص در برخی حوزه‌ها است که با شروع جدیدی مواجه هستیم.

وی در خصوص برگزاری بزرگداشت و پاسداشت در جشنواره عمار امسال بیان کرد: در حوزه سینما از فیلمساز متعهد و برجسته ابوالقاسم طالبی تجلیل خواهیم کرد و همچنین از شهید خزایی خبرنگار صداوسیما که در سوریه به شهادت رسید. یک تجلیل ویژه از مجموعه زنان انقلابی داریم که در طول نهضت حضرت امام (ره) در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند که با محوریت مرضیه دباغ است. از این بابت متأسفیم؛ ای کاش می‌توانستیم این کار را در زمان حیات وی انجام دهیم.

جلیلی ادامه داد: ‌چالش اصلی سینمای ایران تولید نیست؛ بلکه سازمان تماشاست. اگر تعارفات را کنار بگذاریم، جریان‌های رسانه‌ای و فرهنگی خاصی توانستند طی 10 سال اخیر با حمایت‌های بی‌شائبه‌ای که از سوی قدرت‌های جهانی صورت گرفت، - اگرچه در یک جامعه اقلیت- سازمان تماشای متناسب با خودشان را ایجاد کنند.

جلیلی اظهار داشت: سال اخیر بهترین سال در خصوص تولیدات انقلابی بوده است. از «یتیم‌خانه ایران» تا «ایستاده در غبار» و «سیانور» و حتی فیلم‌هایی مانند «ابوزینب» که سالها برای ساخت آنها انتظار می‌کشیدیم.

وی ادامه داد: جشنواره عمار تلاشی است برای بازسازی سازمان تماشای سینمای انقلاب اسلامی. امیدواریم که تلاش هزاران نفر در اقصی نقاط کشور برای نشان دادن سینمای انقلاب اسلامی به موفقیت بیشتری برسد تا به یک شرایط طبیعی در سینمای ایران دست پیدا کنیم.

جلیلی در پاسخ به این سوال که چرا حوزه هنری به عنوان تریبون پخش فیلم‌های انقلاب اسلامی بعضا فیلم‌های روحوضی که خود شما به آن اشاره می‌کنید، پخش می‌کند، گفت: مشکل عمده ما در بحث تقاضا است. بحث حوره هنری به بخش سخت‌افزاری مربوط می‌شود که اگر در این حوزه نیز خطایی صورت بگیرد باید به آنها انتقال داد تا رفع کنند.

جلیلی در خصوص حضور بین الملل عمار عنوان کرد: در مورد حضور بین الملل عمار باید گفت ظرفیت‌ها آنچنان زیاد است که نباید به عنوان بخش جانبی به آن نگاه کرد. در این راستا فیلمساز بزرگی مانند لیتین از فیلم‌های «چه» و «یتیم خانه ایران» پس از دیدن تعریف کرد و سوال پرسید چرا این فیلم‌ها و کارگردانان آن در دنیا مطرح نیستند.

وی افزود: در بخش بین الملل تلاش داریم، راهکارهای سینمای انقلاب اسلامی به جهان را بررسی و معرفی کنیم. اخبار خوبی برای معرفی سینمای حرفه‌ای، جذاب و بررسی انقلاب اسلامی در جهان داریم که در آینده اعلام خواهیم کرد.

در ادامه نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره اظهار داشت: زمان در حال تحول است. دشمنان هر کجا که مقابل انقلاب اسلامی ایستادند، معکوس جواب داد و به نفع ما تمام شد.

طالب زاده افزود: یکی از مسائل مهم حفظ حقوق ایران در جهان است که می‌توان از طریق ساخت فیلم در دنیا نشان داد و جوسازی کرد. مسائل و اتفاقات زیادی علیه ایران و عدم حفظ حقوق ما وجود دارد که حتی به دنبال پرونده آنها نمی‌رویم. پیگیری این امور اول به مسئولان، بعد به دادگاه‌های بین الملل و سوم به رسانه‌ها برمی‌گردد.

طالب‌زاده ادامه داد: فیلمسازی و مستندسازی چه با عوامل ایرانی و چه عوامل حرفه‌ای خارجی بسیار مهم قلمداد می‌شود و باید به آن طور جدی نگاه کرد.

وی ادامه داد: پرونده‌های روی زمین مانده ما باید به واسطه فیلمسازان متعدد انقلابی فیلم شود که این یکی از کارهای جشنواره عمار است. بحث بعدی مقوله کیفیت آثار است که خوشبختانه امسال بسیار بالا بود و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

در ادامه این نشست، سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره عمار با اشاره به گزارش یک ساله دبیرخانه این جشنواره بیان کرد: در یک سال اخیر فیلم سینمایی «هنگامه» که موضوعیت مدافعان حرم دارد، به شبکه نمایش مردمی و بلیط‌فروشی اختیاری وارد شد که در جذب مخاطب و فروش به جایگاه خوبی رسید.

وی افزود: این فیلم در آمریکا، بحرین، میلان و ... و ایران نمایش‌های خوبی داشت و این نمونه در برنامه امسال هم اتفاق خواهد افتاد. از دیگر اتفاقات مثبت همکاری جشنواره عمار و مقاومت بود که در این راستا نمایشگاه برگزار شد. چندین فیلم با موضوع مدافعان حرم به نمایش درآمد و در معرض خرید عموم قرار گرفت. همچنین تندیسی به نام شهید طاهری به اکران‌کننده‌های فعال اهدا شد که از دیگر برنامه‌های جشنواره عمار بود.

وی ادامه داد: برگزاری بخش بین الملل جشنواره، برگزاری سفرهای استانی برای بررسی کم و کیف اکران فیلم‌ها و مشکلات فیلمسازان از دیگر اتفاقات خوب این جشنواره است.

منفرد اظهار داشت: یاد فرج‌الله سلحشور و چهار تن از اکران کننده‌های فعال جشنواره عمار که در یک سال اخیر به شهادت رسیدند را نیز گرامی می‌داریم.

وی عنوان کرد: قریب به دو هزار و 960 اثر در این دوره ثبت‌نام کردند که نسبت به پارسال افزایش 500 اثری داریم. در بخش فیلم حدود هزار و 300 اثر به دبیرخانه آمد که 610 اثر مستند، 270 اثر داستانی، 221 کلیپ و نماهنگ، 164 انیمیشن و 47 اثر برنامه تلویزیونی بوده‌اند که بخش‌های بیداری اسلامی، تاریخ معاصر و جنگ نرم موضوعاتی بود که فیلمسازان بیشتر به آنها پرداختند.

وی ادامه داد: امسال در موضوعات و مباحثی مانند مدافعان حرم و نقد درون گفتمانی مشکلات حوزه اقتصادی که دغدغه اکثر مردم است آثار خوبی به جشنواره رسید که سرفصل ویژه‌ای برای بخش مدافعان حرم در نظر گرفته خواهد شد.

منفرد تصریح کرد: از دیگر اتفاقات این جشنواره اکران مردمی قبل از داوری است که به آن نگاه ویژه‌ای شده است.

منفرد خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه برنامه مرکزی جشنواره 8 دی ماه در سینما فلسطین و اختتامیه 17 دی در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه تهران برگزار می‌شود. اما اکران‌های مردمی در مکان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

منبع: افکار نیوز
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین