پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:44 - 1395/11/06

استاندارد دوگانه در برخورد با حوادث از نگاه دولتمردان:

بررسی تناقض های رفتاری دولت یازدهم در دو حادثه « هفت خوان» و «پلاسکو»

در حادثه برخورد دو قطار، تنها وزیر راه و برخی مدیران ارشد راه آهن خود را به محل حادثه رسانده (البته با کلی تاخیر!) اما در حادثه پلاسکو اکثر وزرا و مدیران دولتی به محل حادثه آمدند. حال جای سوال است که حضور پرشمار این افراد کت و شلواری و دست در جیب چه کمکی به روند آواربرداری می نماید؟!

به گزارش کارگرآنلاین، تخریب جناح مقابل و رقبا عادت همیشگی اصلاح طلبان می باشد. عادتی که در دو دهه اخیر نمونه های فراوانی را به خود دیده است و گریبان هرکسی که در هر دوره ای به نوعی به رقابت با آنان پرداخته را گرفته است. اما حال این راه را دولت تدبیر و امید با قدرت فراوان ادامه داده و  در طول سه سال و نیم گذشته بیش از آنکه از دستاوردهای خود سخن گوید روی به تخریب دولت قبل آورده است. اقدامی که همواره نشان از دست خالی دولت در بیان دستاوردهای نداشته خود بوده است.

اما دولت قبل تنها هدف تخریب اصلاح طلبان و دولتمردان نبوده است و شخصیت های جریان رقیب دولت و اصلاحات نیز همیشه در سیبل آنها بوده است و فاجعه مجتمع پلاسکو نیز بهانه جدیدی برای تخریب های مختلف وایجاد شبهات مختلف شده است و این موضوع در حالی اتفاق می افتد که با گذشت بیش از ٤ روز از این سانحه دردناک، کماکان پیکر قربانیان این حادثه در زیر آوار باقی مانده است.

فارغ از مباحث جناحی و پیداکردن مقصران فاجعه پلاسکو که محل این سخن نمی باشد و حتما شهرداری تهران نیز به نوبه خود باید پاسخگویی تعلل و اهمال کاری های احتمالی اش در این موضوع باشد، مقایسه رفتار دولتمردان در سانحه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان و حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، خود بیانگر نگاه سیاسی و جناحی اصلاح طلبان و دولتمردان می باشند.

به عنوان نمونه برخورد متفاوت دولت در دو حادثه فوق، می توان به پیام های رئیس جمهور اشاره کرد. حادثه برخورد دو قطار که اشتباه مستقیم انسانی در آن دخیل بود و موجب کشته شدن 47 نفر و مصدومیت 103 نفر شد در ساعت ٧ و ٣٠ دقیقه صبح پنجم آذرماه به وقوع پیوست و رئیس جمهور در ساعت ١٦ و ٢٩ دقیقه پیام خود را صادر نمود اما در حادثه پلاسکو که به مراتب در سطح  متفاوتی، در ساعت ١١ و ٣٠ دقیقه صبح رخ داد رئیس جمهور ساعت ١٤ پیام تسلیت صادر نمود که خود از میزان اهمیت دو سانحه در نگاه رئیس جمهور حکایت دارد.

حضور مقامات دولتی نیز در محل وقوع حادثه از دیگر نکات جالب توجه می باشد. در حادثه برخورد دو قطار، تنها وزیر راه و برخی مدیران ارشد راه آهن خود را به محل حادثه رسانده (البته با کلی تاخیر!) اما در حادثه پلاسکو اکثر وزرا و مدیران دولتی به محل حادثه آمدند. حال جای سوال است که حضور پرشمار این افراد کت و شلواری و دست در جیب چه کمکی به روند آواربرداری می نماید؟! حضور شخصیت هایی تمام قدسیاسی دولت همچون حسین فریدون و حسام الدین آشنا و ... از جمله ی این موارد می باشد.

اما قسمت مهم در مقایسه برخورد دولت با دوحادثه، مسئولیت پذیری مقصران می باشد. در حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خان سمنان، مسئولان دولتی خطای انسانی را دلیل این حادثه عنوان کردند این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان، سیستم های کنترل خودکار قطار را که در سال گذشته با مبلغی گزاف توسط وزارت راه خریداری شده را مقصر اصلی حادثه می دانند. با این وجود دولت و وزارت راه هیچگاه قصور خود در به وقوع پیوستن این حادثه را نپذیرفتند و تنها با استعفای فرمایشی مدیرعامل راه آهن بسنده شد. اما در حادثه ساختمان پلاسکو و در حالیکه عملیات آواربرداری به پایان نرسیده، اصلاح طلبان و دولتمردان به دنبال مقصر یابی هستند علی رغم اینکه  رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود ابتدا خواستار نجات جان گرفتار شدگان این حادثه بوده و رسیدگی به علل حادثه را در مسئله بعدی دانستند.

حال جای این سوال است که اگر تنها قالیباف در حادثه فروریختن ساختمانی ٥٤ ساله مسئول است پس چرا رئیس جمهور و وزارت راه و شهرسازی مسئول سیستم کنترل قطاری که در سال گذشته خریداری و افتتاح شد و یک سال بعد به دلیل نقص آن منجر به این حادثه مرگبار شد نیستند؟!

چگونه است که در حادثه برخورد دو قطار، مسئولان دولتی از پذیرش اشتباه خود و به گردن گرفتن مسئولیت حادثه طفره رفتند اما در این حادثه و در حالیکه هنوز بررسی های کافی صورت نگرفته است در حرکتی هماهنگ، به همراه برخی نمایندگان مجلس و اصلاح طلبان حاضر در شورای شهر، مقصر قطعی حادثه را معرفی می کنند و رسانه های حامی دولت سعی در کاسبی از این اتفاق دارند.

تعدادی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران نیز از ابتدای وقوع این حادثه، توئیت هایی را مبنی بر مقصریابی و مقصر خواندن شهرداری تهران در این حادثه منتشر نمودند که خود حاکی از غنیمت شماری این افراد از حادثه بوجود آمده در تخریب جناح مقابل خود است.

بدون شک دولت نیز در به وقوع پیوستن این سانحه تلخ نقش قابل توجهی داشته است و حتی دیروز مصطفی کواکبیان از رئیس جمهور بابت تشکیل ندادن جلسات شورای ساماندهی پایتخت توسط دولت یازدهم انتقاد کرد اما فضای ایجاد شده توسط  دولتمردان و اصلاح طلبان و تفاوت برخورد در دو سانحه برخورد قطار مسافربری و ریزش ساختمان پلاسکو نشان از موج سواری های سیاسی عده ای است که فرصت را برای تخریب جناح مقابل و رقیب خود غنیمت شمارده و شاید از الان در فکر ممانعت از شکست در انتخابات اردیبهشت ماه هستند!

منبع:پایگاه 598

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین