پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:02 - 1398/10/29

چرا کمیسیون تلفیق مجلس مالیات نجومی بگیران را کاهش داد

بیش از نیمی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها، پزشک یا قاضی هستند و همین گروه‌ها، مهمترین مخالفان تصویب مدل پنج پله ای مالیات بر درآمد کارمندان بودند زیرا مشمول بالاترین پله مالیاتی یعنی 35 درصد می شوند.

به گزارش کارگرآنلاین، اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در اقدامی عجیب، ضمن رد پیشنهاد دولت برای پنج پله ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان (از 10 تا 35 درصد) در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99، مصوب کرد مالیات بر درآمد کارمندان به صورت دو پله ای (از 10 تا 20 درصد) اخذ شود. کارشناسان اعتقاد دارند این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که به معنای کاهش چشمگیر مالیات افرادی است که حقوق های نجومی می گیرند، هم برخلاف عدالت است و هم موجب کاهش 5 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این محل می شود.

براساس این گزارش، در بسیاری از کشورهای جهان مانند آمریکا، انگلستان، فرانسه، سوئد، نروژ، دانمارک و کره جنوبی، مدل دریافت مالیات از درآمد بیشتر از 2 پله دارد و نجومی بگیران مشمول مالیات حداقل 40 درصدی می شوند.

اظهارات اعضای مختلف کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نشان می دهد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، قضات و بخصوص پزشکان مهمترین مخالفان تصویب مدل پنج پله ای مالیات بر درآمد کارمندان بودند زیرا مشمول بالاترین پله مالیاتی یعنی 35 درصد می شوند. به عنوان مثال، محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: «لابی­‌هایی از بیرون مجلس و پزشکان داخل مجلس باعث شدند تا برخلاف نظر دولت، مدل پنج پله‌ای مالیات بر درآمد در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب نشود». همچنین رضا شیران خراسانی یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اعتراض اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها، قضات، برخی کارمندان عالی‌­رتبه شرکت ملی نفت، پزشکان به شیوه پنج پله ای مالیات بر درآمد کارمندان به خبرنگار فارس گفت: «همان طبقه تصمیم‌­گیر که بیشترین حقوق را هم دریافت می‌­کنند، در روند تصمیم گیری درباره این موضوع، اثرگذار هستند. اگرچه ما تلاش می­‌کنیم این اتفاق رخ ندهد اما برای مثال جمعی از نمایندگان مجلس خودشان عضو هیئت علمی هستند و یا مدیران دستگاه­های اجرایی که با نمایندگان ارتباطات جدی دارند، در روال کار اثرگذار هستند».

گفتنی است در جریان بررسی بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق مجلس، پیشنهاد معافیت مالیاتی درآمد پزشکان و قضات هم مطرح شد ولی به تصویب نرسید.

به گزارش فارس، بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که 20 نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند. همچنین 4 نفر از افراد مذکور (اعضای هیئت علمی)، پزشک هم هستند. از طرف دیگر، 4 نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، قاضی هستند.

همچنین بررسی های صورت گرفته توسط خبرنگار فارس نشان می دهد که حدود 35 نفر از نمایندگان مجلس (بخصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس)، پزشک هستند. علاوه بر افراد مذکور که عموما عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند، برخی دیگر از نمایندگان مجلس هم استاد دانشگاه هستند و در نتیجه، مجموعا بیش از 70 نفر از نمایندگان مجلس، عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند.

علاوه بر این، حدود 40 نفر از نمایندگان مجلس فارغ التحصیل حقوق هستند و حداقل 7 نفر از این نمایندگان، قاضی هستند.

حال باید دید کمیسیون تلفیق مجلس حاضر به اشتباه خود در زمینه محاسبه مالیات بر درآمد کارمندان و تصویب پیشنهاد دولت در این زمینه خواهد شد یا تعیین سرنوشت این موضوع به صحن علنی مجلس کشیده می شود؟

خاطرنشان می گردد در جریان رای گیری برای تصویب بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق مجلس، غلامرضا تاجگردون رئیس این کمیسیون، برخلاف قانون آیین نامه داخلی مجلس عمل کرد که مورد انتقاد برخی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس قرار گرفت. هفته گذشته، تاجگردون در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر به ارائه دادن توضیحات درباره این موضوع نشد و صرفا گفت: «این موضوع تفصیلی است و در مورد آن اختلاف نظر است که دو سوم یا نصف به اضافه­ یک. من در مورد این موضوع فعلاً حرفی ندارم».
منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین