پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:17 - 1399/01/08

روند صعودی مبتلایان در کشور کنترل شده است

کارگر آنلاین: جهانپور گفت: ورود به فاز مدیریتی بیماری و کنترل روند صعودی مبتلایان در کشور مربوط به مشارکت مردم با نظام سلامت و تلاش همکاران این عرصه است.
 
 
کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنان از مردم استدعا داریم در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت نام و اقدام به خوداظهاری کنند.
 
او ادامه داد: امکان ویرایش اطلاعات در سامانه وجود دارد و اگر از شماره ۴۰۳۰ با هموطنان تماس گرفته شد حتما پاسخگو باشند؛ این سامانه برای ارزیابی و پایش وضعیت سلامت هموطنان طراحی شده است.

جهانپور اظهار کرد: اگر امروز در فاز مدیریتی بیماری هستیم و روند صعودی مبتلایان در کشور کنترل شده، بخش عمده آن مربوط به مشارکت هموطنان با نظام سلامت و تلاش همکاران ما بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: با اجرایی شدن طرح فاصله گذاری اجتماعی، امیدواریم شاهد نتایج مثبت آن باشیم و به زودی ثمرات آن را ابلاغ کنیم.

جهانپور گفت: اتفاقی که در ایران افتاد این بود که رویکرد‌ها و محور‌ها مشخص بود و در فاز اول نحوه پیشگیری و اطلاع رسانی مدنظر قرار گرفت؛ اکنون در فاز دوم وارد شناسایی در مراحل اولیه بیماری با رویکرد مشارکت جویانه شدیم و بیش از ۵۴ میلیون نفر در بسیج ملی مبارزه با کرونا شرکت کردند که افراد در صورت نیاز به مراکز سرپایی یا بستری ارجاع داده می‌شوند؛ تاکنون ۶۰ درصد جمعیت کشور را غربالگری کرونایی کردیم.

در مدیریت کرونا نسبت به کشورهای توسعه‌یافته عملکرد بهتری داشتیم
او ادامه داد:
مدیریت آشفته و آنچه در سوئیس، لوکزامبورگ، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا رخ داده در ایران نداریم، وارد فاز مهار بیماری نیستیم بلکه در فاز مدیریت بیماری هستیم که این مهم  نتیجه رویکرد مشارکت اجتماعی است که با کمک نظام قوی بهداشت کشور میسر شد و نسبت به بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشور‌های توسعه یافته در مدیریت کرونا بهتر عمل کردیم.

جهانپور با اشاره به اینکه ویروس کرونا جدید است و اطلاعات ما محدود به سه ماه گذشته می‌شود، گفت: چیزی اضافه‌تر از دنیا نمی‌دانیم، اما می‌دانیم دوره کمون سه تا ۱۴ روز است البته استثنا‌هایی وجود دارد و ماندگاری روی سطوح متفاوت است به عنوان مثال ماندگاری روی پلیت آزمایشگاهی ۹ روز بوده و این با شرایط زندگی عادی مردم متفاوت است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این ویروس تاکنون در ایران از آنفلوانزا شدت بیماری‌زایی و مرگ بیشتری دارد، ادامه داد: اینکه رفتار بیماری زایی در ایران متفاوت بوده قابل اعتنا نیست در برخی مناطق کشور رفتار شدیدتر و در برخی مناطق ملایم‌تر است که می‌تواند ناشی از جهش ویروس باشد؛  ۲ مورد هم در دنیا گزارش شده که این اطلاعات متقن نیست.

مردم مراقبت در منزل را به مراکز پسابیمارستانی ترجیح می‌دهند
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره متوسط بستری بیماران کرونایی در ایران و اینکه چرا بیماران پس از ترخیص از بیمارستان به جای نقاهتگاه به منزل می‌روند، گفت: متوسط بستری سه تا ۷ روز است و باید توجه داشت که نقاهتگاه‌هایی در ایران داریم که نمونه آن‌ها در کشور‌های توسعه یافته نیست و درست است که استراحتگاه‌ها تعبیه شده، اما گذراندن دروان نقاهت در استراحتگاه با الگوی فرهنگی و روانشناختی مردم ایران تطابق ندارد.

او افزود: افراد تمایل دارند در منزل مراقبت شوند و یکی از مشکلات ما امتناع بیماران برای رفتن به استراحتگاه‌های پسابیمارستانی است و با توجه به حمایت‌های خانوادگی به نظر می‌رسد مردم مراقبت در منزل را به مراکز پسابیمارستانی ترجیح می‌دهند.

ظرفیت تولید بیش از ۸۰ هزار تست تشخیصی در هفته
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان به فناوری تولید کیت‌های تشخیص کرونا دست پیدا کرده اند، اظهار کرد:  ظرفیت تولید بیش از ۸۰ هزار تست در هفته است و در هفته آینده این کیت‌ها به تولید صنعتی خواهد رسید که این تعداد با توجه به کیت‌هایی که در اختیار داریم برای انجام غربالگری با دست بازتر به ما کمک خواهد کرد.

جهانپور اضافه کرد: البته باید توجه داشت که تست اختصاصی در مراحل اولیه و سیر نزولی بیماری کاربرد دارد و اکنون در فازی نیستیم که تست کمک زیادی کند؛  این تست به دلیل اختصاصی بودن به شناسایی موارد مثبت کمک خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال کنید 

https://rubika.ir/kargaronline
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین