پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:00 - 1399/03/31

کلید مشکل مسکن سخنرانی دولتمردان نیست

اینکه در سال آخر دولت روحانی وی درباره علل گرانی مسکن و نیازهایی که برای ساماندهی این بازار وجود دارد دستوراتی صادر می‌کند قطعا حرف‌های زیادی در بطن خود دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش جهان‌ نیوز، روحانی به هشتمین سال انتخاب خود قدم نهاده است. سال آخری که دولت بایستی گزارشی درباره عملکرد و شیوه اداره امور اجرایی به مردم ارائه دهد. در این سال مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله مسکن، خودرو، بانک‌ها، اشتغال، صنعت و... وجود دارد. در این روزهایی که بازار اجاره مسکن هر روز داغ‌تر می‌شود و اجاره‌نشین‌ها مشکلات زیادی را پیش‌رو دارند، روحانی در گفت‌وگو با وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به اهمیت و ضرورت بررسی علل و عوامل گرانی مسکن و راه‌حل‌های برون رفت از این وضعیت، بر اهتمام هرچه بیشتر برای تسریع در روند اقدامات و فعالیت‌ها برای به ثمر رسیدن این موضوع تاکید کرد.


رئیس جمهور تاکید کرد: «شایسته نیست که  مردم در این شرایط دچار معضل مسکن و افزایش قیمت آن باشند و دولت مصمم است که با برنامه‌ریزی، این مشکل به سرعت حل و فصل شود.»

در همین رابطه، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور با اشاره به روند رو به رشد قیمت اجاره مسکن، خاطرنشان کرد: «بخش زیادی از جامعه اجاره‌نشین‌ هستند و هزینه اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار اهمیت فراوانی دارد. دولت قطعا برای مهار رشد اجاره‌بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد اما دولت نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و به اقشار ضعیف جامعه بگوید که ناچار هستید خانه‌ای کوچک‌تر انتخاب و یا به حاشیه شهر مهاجرت کنید.»

اینکه در سال آخر دولت روحانی وی درباره بررسی درباره علل گرانی و نیازهایی که برای ساماندهی این بازار وجود دارد دستوراتی صادر می‌کند قطعا حرف‌های زیادی در بطن خود دارد. بازار مسکنی که این روزها رئیس جمهور برای آن دستوراتی را صادر کرد در زمان «عباس آخوندی» وارد فضای خاصی شد. وزیری که مسکن مهر را مزخرف نامید و «مسکن اجتماعی» را جایگزین آن کرد که در آن نیز کاری انجام نشد تا بازار تشنه تقاضا شود. البته این تنها دستور رئیس جمهور در موقعیت‌های خاص و مشکلات مردم نیست. در موارد دیگر از جمله مشاغل آسیب دیده، ساماندهی بازار لوازم خانگی، ساماندهی بازار سرمایه، رسیدگی به قیمت خودرو، دستور به بانک مرکزی برای کنترل تورم حسن روحانی دستوراتی را صادر کرد اما متاسفانه چندان شاهد تغییری در روال تورم و ساماندهی در این حوزه‌ها نبودیم.

جالب اینجاست که صدور دستوراتی درباره موضوع مسکن سر رشته‌ای دراز دارد. در زمانی که رئیس جمهور برای بار دیگر «عباس آخوندی» را به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت دوازدهم به مجلس معرفی کرد در بهارستان از وزیر خود خواست تا به بازار مسکن اهتمام و توجه ویژه‌ای  داشته باشد.

آخوندی که همه با رویه‌ وی آشنا بودند و نه تنها مسکن مهر بلکه به طور کل بازار مسکن را با رکود مضاعفی روبه‌رو کرد عاقبت به طور اجباری از این وزارتخانه استعفا داد. اما وزیر جدید نیز با رویه‌ای قابل تامل در بازار مسکن بیشتر بار را به گردن مردم انداخته و در میان بازی دلالان و سوداگران از مردم می‌خواهد که مسکن نخرند تا قیمت‌ها رزان شود.

آنچه امروز از این بازار آشفته که با دستور دیر هنگامی دیگر از سوی رئیس جمهور مواجه شده است مشاهده می‌شود تقاضای شدید برای مسکن است. تقاضا برای مسکن بسیار زیاد است. ماجرای احتکار مسکن و خانه‌های خالی چندین سال است که مورد توجه قرار گرفته اما برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین