پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:07 - 1399/04/07

افزایش قیمت حداقل ۵ میلیون تومانی خودروهای داخلی با پیروی از افزایش نرخ ارز

افزایش قیمت حداقل ۵ میلیون تومانی خودروهای داخلی با پیروی از افزایش نرخ ارز با اتمام شوی فروش خودروسازان، بازار خودرو نه تنها آرام نگرفت، بلکه منحنی قیمت‌ها صعودی‌تر از قبل نیز شد.
به گزارش کارگر آنلاین، بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودرو‌های داخلی طی یکی دو هفته گذشته حداقل پنج میلیون تومان افزایش یافته است که البته در مورد خودرو‌های وارداتی، صحبت از رشد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز به میان می‌آید.
 
 
اینکه چرا بازار خودرو با وجود وعده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان مبنی بر کاهش التهاب و کنترل قیمت، حالا دوباره روی دور صعود افتاده، بیشتر ریشه در مسائلی مانند رشد نرخ ارز، افزایش تقاضا و البته تورم انتظاری دارد. در این بین، به نظر می‌رسد سرکشی‌های ارز بیش از سایر عوامل در دور جدید التهاب بازار خودرو نقش دارد.
 
 
 
نرخ ارز طی روز‌های گذشته از سال ۹۹، بیش از ۴ هزار تومان صعود کرده است. در این شرایط، بازار خودرو نیز از قافله گرانی عقب نمانده و پا به پای ارز افزایش قیمت را به خود می‌بیند. به اعتقاد کارشناسان، تا وقتی نرخ ارز بالا برود، قیمت خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی ها) نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. در کنار اثر افزایشی ارز بر بازار خودرو، تورم انتظاری نیز محرک دیگری است که قیمت‌ها را در این بازار شارژ کرده است.
 
 
 
به نظر می‌رسد نااطمینانی شهروندان ایرانی نسبت به آینده اقتصادی کشور، این روز‌ها افزایش یافته، بنابراین تورم انتظاری آن‌ها نیز بالاتر از قبل رفته است و انعکاس این موضوع را می‌توان در آینه قیمت‌ها به وضوح دید. در واقع تورم انتظاری سبب شده شهروندان قیمت پیشنهادی برای اموال و دارایی شان (از مسکن گرفته تا خودرو) را بالا ببرند تا ارزش پول خود را حفظ کنند. در این بین، ماهیت مصرفی خودرو نیز کمرنگ شده و بسیاری از شهروندان به آن به‌عنوان کالایی برای حفظ ارزش پول نگاه می‌کنند. استقبال ۶ میلیون نفری از طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان که نیمه نخست خرداد اتفاق افتاد، به وضوح نشان داد چه عطشی برای خرید این کالا با قیمت کارخانه‌ای وجود دارد.
 
 
 
بدون تردید، بیشتر شرکت‌کنندگان در طرح فروش فوق العاده به دنبال این بودند که خودرو را با نرخ کارخانه‌ای دریافت و با فروش آن در بازار، سودی هنگفت را حاصل کنند. حتی در پیش فروش نیز با وجود قطعی نبودن قیمت و بازه زمانی طولانی‌تر برای تحویل خودروها، باز هم استقبال زیادی به عمل آمد تا مشخص شود نگاه مشتریان به آینده بازار خودرو، کماکان حول محور رشد قیمت می‌چرخد. در کنار نرخ ارز و تورم انتظاری، به نظر می‌رسد افزایش تقاضا نیز عامل دیگر صعود منحنی قیمت در بازار خودرو است. با توجه به فرا رسیدن فصل داغ خرید خودرو، تقاضا در بازار افزایش یافته و این در حالی است که روند عرضه از سرعت مناسبی برخوردار نیست؛ بنابراین نبود تعادل لازم میان عرضه و تقاضای خودرو نیز به نوبه خود بر صعودی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو اثرگذار بوده و با توجه چشم‌انداز نه چندان مثبت تولید، عدم تناسب همچنان ادامه خواهد داشت.
 
 
 
صعود قیمت خودروها
 
اما طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر قیمت پراید با صعودی حدودا ۵ میلیون تومانی به ۷۶ میلیون تومان رسیده و تیبای هاچ بک هم که ۶ میلیون تومان رشد قیمت داشته، در حال حاضر خودرویی ۹۵ میلیون تومانی به شمار می‌رود. فعالان بازار همچنین در مورد ساینا و کوئیک نیز از رشد قیمت بیش از ۶ میلیون تومانی این خودرو‌ها می‌گویند.
 
بر این اساس، قیمت ساینا در بازار به بالای ۹۵ میلیون تومان رسیده و کوئیک دنده‌ای هم ۱۰۲ میلیون تومان معامله می‌شود. از سوی دیگر، پژو ۴۰۵ با توجه به رشد ۱۰ میلیون تومانی، در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و پژو پارس هم با جهشی ۱۶ میلیونی، ۱۵۳ میلیون تومان در مدل معمولی قیمت دارد.
 
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین