پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:25 - 1399/04/12

سازمان انتقال خون: برای درمان بیماران کرونا پلاسما اهدا کنید

کارگر آنلاین: مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اهمیت پلاسمادرمانی برای درمان کرونا گفت: تا کنون دو هزار و ۲۰۰ واحد پلاسما از افراد بهبودیافته از بیماری کرونا گرفته‌ایم؛ اما هنوز درخواست می‌کنیم بهبودیافتگان به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و پلاسمای خود را اهدا کنند.

پیمان عشقی روز پنجشنبه در بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی در بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) اظهار داشت: طبیعی است در زمان بحران کرونا مردم در یک جو هیجان زده و ترسیده از کرونا برخی فعالیت ها را محدود کنند.


وی ادامه داد: برنامه ای داشتیم تا با کشور چین در زمینه کرونا تبادلات علمی داشته باشیم اما این ویروس به سرعت به همه نقطه جهان پیشروی کرد. مکاتبات با چین ادامه داشت تا اینکه اعلام کرد پلاسما در درمان بیماری کرونا موثر است. با وجود اینکه پایگاه انتقال خون امن بود میزان انتقال خون کم شد. حتی در چین در زمان کرونا ۶۵ درصد انتقال خون کاهش داشت.


مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در توضیح پلاسما درمانی اظهار داشت: ما بهبودیافته ها از بیماری کرونا را به سازمان انتقال خون دعوت می کنیم که حداقل ۲۸ روز از بهبود آنها گذشته باشد تا از آنها درخواست کنیم که پلاسمای خود را پس از گذراندن مراحل مورد نیاز اهدا کنند.


عشقی با بیان اینکه در زمینه اهدا پلاسما سن اهدا کنندگان را افزایش داده ایم، اظهار داشت: در فراخوان ها نیز مشکل داریم تا مشخصات بیمار کرونایی محرمانه بماند تا کنون دو هزار و ۲۰۰ واحد پلاسما از مردم گرفته ایم و باز هم درخواست داریم تا افراد بهبودیافته نهایت همکاری را داشته باشند.


وی با بیانکه پلاسم درمانی عوارضی ندارد، افزود: ۱۰ برابر مطالبات، نیاز به پلاسما وجود دارد و نیاز به اطلاع رسانی بیشتر در جامعه داریم اما همه بهبودیافتگان نیز شرایط اهدا پلاسما را ندارند.

ایران پیشرو پلاسما درمانی

عشقی عنوان کرد: موج پلاسما درمانی در دنیا بسیار زیاد است اما مقاله کشور ما در این زمینه یک قدم از سایر کشورها جلوتر است. همچنین انتقال پلاسما بین کشورها مقررات ویژه ای دارد که ایران نیز از این موضوع پیروی می کند و تنها کشور اسلامی عضو شبکه بین المللی خونی است.

پلاسما درمانی، درمان فوری کرونا

عبدالمجید چراغعلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نیز در ادامه تصریح کرد: زمان ورود این ویروس به بدن، بدن آنتی بادی یا همان پادتن تولید می کند و به همین دلیل است که درصد بسیاری از افراد بهبود پیدا می کنند.
وی ادامه داد: در خصوص ویروس کرونا نیز بدن آنتی بادی تولید می کند و ما می تنوانیم از پلاسمای افراد بهبودیافته برای درمان سایر بیماران استفاده کنیم.
چراغعلی توضیح داد: پلاسمای فرد بهبود یافته از فرد گرفته می شود و به فرد دیگر تزریق می شود و علت مشابهت این روش با واکسن این است که واکسن نیز همین کار را انجام می دهند و ما بخشی از ساختمان ویروس را وارد بدن می کنیم که سیستم ایمنی بدن تحریک می شود.
وی تصریح کرد: ما ادعا نمی‌کنیم که پلاسما درمانی ۱۰۰ درصد بیماری را خوب می کند اما یکی از روش های بسیار موثر است و شیوه درمان آن با فوریت در دسترس است. در ایران تقریبا ۲۴۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند که۷۰ درصد بهبود پیدا کرده اند که اهدا پلاسمای این تعداد بسیاری از بیماران را از مرگ و میر نجات می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اظهار داشت: نیاز است کشورهای اسلامی حتما از این روش برای درمان کرونا استفاده کنند و می توانند در این مسیر از ما کمک بگیرند.




 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین