پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:40 - 1399/06/02

خیابان های ایران در انتظار خودروهای الکتریکی

عصر خودرو- مشخص نیست که شنبه آینده یا شنبه بعد از آن قیمت بنزین دوباره تغییر کند و حتی مسئولان را هم شگفت زده کند یا نه ! بنزین همواره سوژه اصلی نگرانی خواهد بود. امروز ۳ هزار تومان قیمت دارد اما زمزمه قیمت های دیگر نیز به گوش می رسد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با ورود به سال 2020 میلادی پیام های طنزی در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شد که مضمون آن این بود : " تصور می کردیم در این سال خودروها پرواز کنند". این تصور در فیلم ها و انیمیشن های بسیاری به نمایش گذاشته شده بود اما به نظر می رسد برای تحقق آن حالا حالاها باید منتظر بمانیم. از جهان بگذریم و به سال 1399 در ایران بیاییم، جایی که هنوز هم خودروهای بنزینی سلاطین بی چون و چرای بازار و صنعت هستند در حالی که حدود 10 میلیون خودرو الکتریکی در سراسر جهان در حال تردد است و سهم ما از این تحولات "هیچ" بوده است. در این شرایط انتظار عرضه نخستین خودرو الکتریکی برای شکستن این تابوی عظیم، چندان دور از انتظار نیست.

با ورود شرکت های خصوصی به صنعت خودرو کشور، ایده ها و تحولات جدیدی شکل گرفت که یکی از آن ها تقویت احتمال عرضه خودروهای الکتریکی به بازار خودرو کشور بود. این انتظار که 10 سال بعد از جهان ما هم طعم الکتریکی را در خیابان بچشیم نه تنها انتظار زیادی نیست بلکه باید بالاخره اتفاق بیافتد. شرکت های متعددی از جمله خودروسازان دولتی طی سال های گذشته مدعی توانمندی در عرضه خودروهای الکتریکی به بازار بوده اند اما تنها برخی شرکت های خصوصی برای تحقق این ایده ها قدم های واقعی را برداشته اند.

زمان همه چیز را عوض می کند و هنر آن است که با این تغییرات همسو و همراه شویم. تا پیش از سال 90 کسی استاندارد آلایندگی خودروها برایش اهمیت نداشت اما امروز خودروهای تولیدی باید استاندارد یورو5 یا فراتر از آن را پاس کنند. در اواسط دهه 80، کسی تصور نمی کرد، کاربراتور در کمتر از ده سال به خاطره ای در خودروهای تولیدی بدل شود و این تغییرات همچنان ادامه دارند. بیش از 10 سال از آغاز هجوم خودروهای الکتریکی به بازارهای جهانی می گذرد و علاوه بر کشورهای پیشرفته در خاور میانه نیز الکتریکی ها در حال گرفتن سهم از بازارهای خودرو هستند.

ورود خودروهای الکتریکی به خیابان های ایران امری اجتناب ناپذیر برای همراهی با تکنولوژی روز است. الکتریکی ها بار سنگین اخبار بنزین را به حداقل می رسانند و سبک زندگی و حمل و نقل را تغییر خواهند داد. تجربه جهان در بهره گیری از خودروهای پاک برقی، مهمترین آینه ای است که آینده ورود الکتریکی ها به خیابان های ایران را نشان می دهد.

چرا خودرو الکتریکی ؟
از هر زاویه ای که به خودرو و بازار نگاه کنید، یک خودرو الکتریکی می تواند برای شما مملو از مزیت باشد. هزینه سوخت یک خودرو با مصرف سوخت 9 لیتر در 100 کیلومتر و کارکرد 20هزار کیلومتر با بنزین 3 هزار تومانی در سال حدود 5.4 میلیون تومان است. حال تصور کنید که به همین قیمت3 هزار تومانی هم نمی توان اطمینان کرد و با هر رویداد باید منتظر افزایش نرخ بنزین باشیم. با انتخاب یک خودرو الکتریکی در قدم نخست هزینه حدودا 500هزار تومانی سوخت در هر ماه حذف می شود. خودروهای الکتریکی به سادگی از طریق برق شهری و پریزهای معمول قابلیت شارژ دارند و با کیت مخصوص زمان شارژ آن ها به حداقل کاهش پیدا می کند و با یکبار شارژ کامل رنج حرکتی حداقل 100 کیلومتری در اختیار شما قرار می گیرد. اگر ساکن شهری مانند تهران باشید بیشترین مسافت رفت و برگشت شما در طول یک روز 50 کیلومتر خواهد بود و برای سفرهای برون شهری نیز رنج بالاتری در اختیار شما قرار می گیرد. خودروهای الکتریکی گشتاور مورد نیاز را در بالاترین حد ممکن و روی یک خط مستقیم در نمودار قدرت ارائه می کنند؛ این موضوع بدان معنی است که شما در هر لحظه بیشترین گشتاور را در اختیار دارید و کششی که از یک خودرو الکتریکی دریافت می کنید به مراتب بیشتر از یک خودرو بنزینی با قدرت مشابه موتور الکتریکی است. مزیت مهم دیگر خودروهای الکتریکی سادگی مکانیزم فنی آن هاست که در نتیجه بروز مشکلات را به حداقل می رساند و تعمیرات آن آسان تر خواهد بود. در نهایت مهم ترین مزیت خودروهای الکتریکی سازگاری این خودروها با محیط زیست و کاهش آلودگی هوا است.

خودروهای الکتریکی در جهان :
حدود 6.8 میلیون خودرو الکتریکی از سال 2010 تا پایان سال 2019 در بازار چین، اروپا و آمریکا به فروش رسیده است.

خودروهای الکتریکی از سال 2010 به صورت رسمی و جدی وارد بازار های جهانی شدند و فروش آن ها طی هر سال حدود صد درصد رشد را نشان می داد. چین بزرگترین تولیدکننده و بازار خودروهای الکتریکی است به گونه که تا سال 2018، نیمی از خودروهای الکتریکی جهان در خیابان های این کشور تردد می کردند. تولید و فروش خودروهای الکتریکی در چین در سال 2010 با آمار حدود5هزار دستگاهی آغاز و این آمار در سال 2019 به بیش از 970 هزار دستگاه خودرو تمام الکتریکی رسید. آماری که به تنهایی کل نیاز سالانه بازار خودرو ایران را پوش می دهد.

آمار فروش خودروهای الکتریکی در اروپا از حدود 12هزار دستگاه در سال 2011 به حدود 600 هزار دستگاه در سال 2019 رسیده است و بر اساس آمار تا پایان ماه آوریل سال جاری بیش از 2 میلیون خودرو الکتریکی در سراسر اروپا در حال تردد هستند. اروپا بعد از چین دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی است. نروژ، المان، انگلستان و فرانسه به ترتیب بزرگترین مصرف کنندگان خودروهای الکتریکی در قاره سبز به شمار می روند.

آمریکا نیز سومین مصرف کننده بزرگ خودروهای الکتریکی است و تا کنون بیش از 1.5 میلیون خودرو الکتریکی وارد خیابان های این کشور شده اند. رشد استفاده از خودروهای الکتریکی در آمریکا تنها از سال 2017 تا 2018 حدود 81درصد بوده که نشان دهنده جایگزینی خودروهای بنزینی با نمونه های الکتریکی با سرعتی سرسام آور است.

∎​
منبع: عصرخودرو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین