پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:08 - 1399/06/15

بازگشایی حضوری مدارس؛ فاجعه انسانی؟

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، امروز اولین زنگ مدارس به‌صدا درآمد و ۱۴‌میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور، اولین روز سال تحصیلی را در سایه پاندمی کرونا، آغاز کردند.

به گزارش کارگر آنلاین، پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، امروز اولین زنگ مدارس به‌صدا درآمد و ۱۴‌میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور، اولین روز سال تحصیلی را در سایه پاندمی کرونا، آغاز کردند.

برخی در خانه ماندند و بسیاری نیز به مدرسه رفتند. بنا بر تصمیم آموزش و پرورش همه دانش‌آموزان باید در روز نخست سر کلاس حاضر شوند، اما پیام‌های والدین نگران نشان می‌دهد که بسیاری از آنها فرزندانشان را به مدرسه نفرستادند. از سوی دیگر قرار بود مدرسه‌ها بر اساس طبقه‌بندی شهرها از نظر ابتلا به کرونا به سه رنگ سفید، زرد و قرمز کارشان را شروع کنند؛ اما مقام‌های آموزش و پرورش تاکید داشتند که خانواده‌ها صبح امروز (شنبه ۱۵ شهریور) قبل از حرکت به سوی مدرسه تماس بگیرند تا ببینند مدرسه باز است یا نه.بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و ۸۳ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری هستند و مابقی شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید با خطر کم قرار دارند. هیچ‌نقطه سبز یعنی منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد.محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت که «تفاوت معناداری بین وضعیت‌های مختلف سفید، زرد و قرمز نیست و می‌گویند حتی از وضعیت سفید بیشتر نگران هستیم چون عدم رعایت پروتکل‌ها موجب می‌شود این مناطق به سرعت تبدیل به منطقه زرد و قرمز شوند و بر همین اساس باید همه مناطق را مناطق پرخطر دانست و رعایت پروتکل‌ها را در نظر گرفت پس در تمام مناطق کشور، یک پروتکل رعایت شود».یکی از سردرگمی خانواده‌ها در روز اول آغاز سال تحصیلی 99-1400، حضور دانش‌آموزان در شهرستان‌هایی با وضعیت قرمز بود. تا چند روز پیش قرار بر این بود که آنها از طریق برنامه «شاد» روز اول را آغاز کنند.در دستورالعمل دانش مدارس آمده بود: « در شهرهایی با وضعیت سفید، آموزش حضوری است، در شهرهای زرد، مدرسه ناگزیر است با کم کردن دانش‌آموزان در کلاس‌های زوج و فرد یادگیری را مدیریت کند و در شهرهایی با وضعیت قرمز تمام کلاس‌ها باید مجازی و آموزش غیرحضوری باشد» اما حالا در دستورالعمل جدید آمده است، 62‌درصد مدارس که دارای جمعیت کمتر از 100 دانش‌آموز هستند، باید مانند شرایط عادی و روزهای طبیعی کلاس‌های درس را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنند. در 38‌درصد مدارس ایران که بیش از 100 دانش‌آموز دارند، شورای مدرسه اختیار دارد که متناسب با متراژ مدرسه و کلاس دانش‌آموزان را گروه‌بندی کند تا بر اساس آن به مدرسه بیایند.حاجی‌میرزایی در پاسخ به سوال مجری که چرا مقررات یک شبه تغییر کرد، گفت: «نمی‌شود که هر خانواده‌ای هر روز بپرسد در چه شرایطی هستیم و آیا امروز فرزندمان را به مدرسه بفرستیم یا نفرستیم. البته ما هر هفته اوضاع را رصد می‌کنیم و پروتکل‌های سخت‌گیرانه را در آموزش و پرورش ایجاد کردیم و همه کادر ستادی قرار شد تک تک به مدارس سر بزنند».وی ادامه داد: با دستور رئیس‌جمهور استفاده از سامانه شاد برای دانش‌آموزان رایگان است، برخی از خانواده‌ها این نگرانی را دارند، در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند اینترنت نیست یا برخی دانش‌آموزان دسترسی به ابزار هوشمند ندارند ما اعلام می‌کنیم که کسی لازم نیست ابزار هوشمند تهیه کرده و در سامانه شاد فعالیت کند بلکه می‌توانند از طریق تلویزیون آموزش‌ها را دنبال کنند در مناطقی که تلویزیون نیز در دسترس نباشد، ما متعهد هستیم به همه دانش‌آموزان آموزش لازم را ارائه کنیم.
واکنش والدین به روز اول مدرسه
واکنش خانواده‌ها نیز در این رابطه قابل توجه است و بسیاری از آنها اعتقاد داشتند که بی‌سوادی بهتر از خطر کرونا برای فرزندانشان است. برخی از آنها در شبکه‌های مجازی به آغاز حضوری مدارس مخصوصا در شهرهایی با وضعیت قرمز و هشدار واکنش نشان داده‌اند: «من فرزندم را به مدرسه نفرستادم چون یک بچه 8‌ساله نمی‌تواند پنج ساعت در کلاس درس ماسک بزند.یا اگر مداد یا پاک‌کن از دستش افتاد چطور می‌تواند آن را ضد عفونی کند؟»، «بچه‌ام صبح به مدرسه نرفت، اما بسیاری از والدین آنها را فرستادند، آنها می‌گفتند که از خانه ماندن فرزندشان خسته شده‌اند!» ،« به‌نظر من یه برنامه‌ریزی می‌کنن برای این حجم از بی‌برنامه بودن»، «فرزندم را به مدرسه نفرستادم، اگر فرزندم به کرونا مبتلا شود، واقعا معلوم نیست مسئولان آموزش و پرورش یزد، چه جوابی به ما می‌دهند»، «صد بار با مدرسه تماس گرفتم و مرتب مشغول بود»،«من فرزندم را به مدرسه فرستادم، چطور خانواده‌ها در مواقع دیگر نظارتی بر حضور آنها در جمع دوستان ندارند و فقط نگران مدارس هستن؟»، «بی سوادی همان مرگ است، پس امیدوارم در مدرسه پروتکل‌ها را رعایت نمایند، چون اگر کلاس اول را در مدرسه نباشند، بی‌‌‌سواد می‌شوند». چطور 15‌میلیون خانواده با مدرسه تماس بگیرند.اگر والدین دانش‌آموزان در مدرسه‌ای با 300 دانش‌آموز بخواهند زنگ بزنن و در عرض 30 ثانیه بپرسن مدرسه بازه یا نه، حدود دو ساعت و نیم زمان بدون وقفه نیاز دارد!» در این بین زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران به خانواده‌ها حق داده که نگران سلامت فرزندانشان باشند و از مسئولان خواسته این نگرانی را اولویت خود قرار دهند.رئیس‌جمهور نیز معتقد است که فاصله‌ای بین جان و یادگیری و آموزش وجود ندارد، اما سید آرش حسینی میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از رئیس‌جمهور خواست توصیه جامعه پزشکی را جدی گرفته و مانع از بازگشایی حضوری مدارس شود. او در توئیتی اعلام کرده است: «آقای رئیس‌جمهور، توصیه جامعه پزشکی را جدی بگیرید و بازگشایی حضوری مدارس را متوقف کنید».
شنبه بی‌‌‌کتاب دانش‌آموزان
یکی از ابتدایی‌ترین الزامات حضور در مدارس در دست داشتن کتب درسی است اما به‌نظر می رسد آموزش و پرورش در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه است، چرا که توزیع کتب درسی در تمامی مناطق صورت نگرفته است و بسیاری از دانش‌آموزان به‌ رغم اینکه قبول خرداد و جا به جایی منزل نداشته و حتی ثبت نامشان نیز به موقع صورت گرفته اما هنوز فراخوانی از سوی مدارس برای گرفتن کتب درسی دریافت نکرده‌اند.
فاجعه در راه است؟
عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه‌ای به ستاد ملی مدیریت کرونا، با بیان اینکه دستور بازگشایی حضوری مدارس با شرایط همه‌گیری کرونا و وضعیت قرمز بسیاری از مناطق کشور همخوانی ندارد، نسبت به وقوع فاجعه انسانی هشدار داد و بر لزوم لغو بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مناطق کشور تاکید کرد. در متن نامه او آمده است:«وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در اجلاس با مدیران این وزارتخانه، گفته که مدارس باید از شنبه 15شهریور، به‌طور حضوری بازگشایی شوند، نوشت که این دستور وزیر آموزش و پرورش، با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت قرمز بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. وی در بخش دیگری از نامه عباس آقازاده خطاب به ستاد ملی مدیریت کرونا که ریاست آن را حسن روحانی بر عهده دارد، تاکید کرده است که به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌هایشان و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.

منبع: سلامت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین