پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:30 - 1400/08/18

افزایش عملکرد مغزی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با امگا ۳

کارگر آنلاین | به گفته محققان دو اسید چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی ممکن است به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن که به نوعی بیماری قلبی مبتلا هستند کمک کند.

یک مطالعه جدید نشان داد که DHA و EPA در یک مکمل ترکیبی در سطوح تجویزی داده می‌شوند، عملکرد شناختی را در افراد مسن مبتلا به بیماری عروق کرونر یا CAD بهبود می‌بخشد. این یک نوع شایع از بیماری قلبی است که زمانی رخ می‌دهد که پلاک در رگ‌ها ایجاد می‌شود و جریان خون مناسب را مختل می‌کند. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به سی ای دی، ۴۵ درصد بیشتر در معرض خطر زوال شناختی هستند.

  • بیشترین پیشرفت در عملکرد مغز زمانی مشاهده شد که سطوح بالاتری از هر دو نوع اسید‌های چرب امگا ۳ در جریان خون وجود داشت. نویسندگان نتیجه گرفتند سطوح DHA پیش بینی بهتری برای بهبود شناختی نسبت به EPA بود، که نشان می‌دهد وجود یک نوع اسید چرب امگا ۳ مهم‌تر از نوع دیگر است.
  • دکتر فرانسین ولتی، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، محقق این مطالعه، گفت: این مطالعه نشان داد که EPA زمانی که سطح DHA بالا باشد، مزایای بیشتری را به همراه دارد. اما سطوح EPA به تنهایی توانایی پیش بینی برای بهبود شناختی نداشت.

این مطالعه شامل ۲۹۱ بزرگسال مبتلا به CAD پایدار بود. میانگین سنی آن‌ها ۶۳ سال و ۸۳ درصد مرد بودند. هیچ کدام در ابتدای مطالعه مشکل شناختی نشان ندادند.

به نیمی از آن‌ها ۳.۳۶ گرم EPA و DHA ترکیبی داده شد، و نیمی دیگر دریافت نکردند. همه شرکت‌کنندگان تست‌های عملکرد شناختی را در ابتدا، یک سال پس از شروع درمان و در پایان ۳۰ ماه دریافت کردند. آزمون‌ها تسلط کلامی، زبان و حافظه را اندازه‌گیری کردند. هماهنگی حرکتی بینایی؛ و سرعت پردازش آزمایش خون در پایان مطالعه سطوح DHA و EPA را اندازه گیری کرد.

ولتی گفت تیم امیدوار بود نشان دهد که اسید‌های چرب امگا ۳ طولانی مدت و با دوز بالا می‌تواند از زوال شناختی در افراد مبتلا به CAD جلوگیری کند، اما از دریافت این مکمل‌ها بسیار بیشتر از این شگفت زده شدند.

او گفت: آن‌ها در واقع بهبود عملکرد شناختی را نشان دادند. این نتایج در ماه مارس منتشر شد.

در تجزیه و تحلیل جدید، تیم به بررسی تغییرات در سطوح EPA و DHA در خون شرکت‌کنندگانی که مکمل‌ها را مصرف کردند، پرداخت تا ببیند آیا سطوح بالاتر هر یک از اسید‌های چرب، پیشرفت‌های شناختی را پیش‌بینی می‌کند یا خیر. ولتی گفت، در حالی که DHA بالاتر با عملکرد بهتر در تست‌های شناختی همسو بود، سطوح EPA بالاتر به نظر نمی‌رسید تفاوتی ایجاد کند به جز در افرادی که در ابتدا سطوح بالایی از DHA داشتند.

  • ولتی گفت: کسی که می‌خواهد از مکمل‌های روغن ماهی برای بهبود عملکرد شناختی استفاده کند، باید نسخه‌ای برای مکملی دریافت کند که این دو را ترکیب کند. او نسبت به خرید مکمل‌های بدون نسخه که توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نشده است، هشدار داد.
  • پنی کریس اترتون، استاد علوم تغذیه دانشگاه ایوان پو در کالج بهداشت و توسعه انسانی ایالت پن در پارک دانشگاه، گفت همان سطح اسید‌های چرب امگا ۳ مورد استفاده در این مطالعه را نمی‌توان فقط از طریق رژیم غذایی به دست آورد.

کریس اترتون که در مطالعه جدید شرکت نداشت، گفت: دریافت ۳.۳۶ گرم در روز فقط با خوردن ماهی سخت است.

شما باید هر روز مقدار زیادی ماهی چرب بخورید. یک وعده ماهی چرب که برای مثال ۳.۵ اونس ماهی آزاد است، حدود ۲.۲ تا ۲.۳ گرم اسید‌های چرب امگا ۳ دارد. برای دریافت ۳.۳۶ گرم در هر روز به این معنی است که شما باید هر روز حدود ۱، ۱/۲ وعده ماهی چرب بخورید. توصیه دو وعده غذایی ماهی در هفته، از جمله ماهی چرب و غذا‌های دریایی بدون چربی مانند میگو، فقط حدود ۰.۲۵ گرم در روز برای شما به ارمغان می‌آورد.

اسید‌های چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه‌ای و ماهی تن آلباکور بیشترین میزان اسید‌های چرب امگا ۳ را دارند. AHA خوردن دو وعده ماهی در هفته را برای کمک به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته توصیه می‌کند. این موسسه در سال ۲۰۱۹ یک توصیه علمی صادر کرد که می‌گفت مکمل‌های روغن ماهی نسخه‌ای راهی مطمئن و موثر برای کاهش تری گلیسیرید هستند. همین توصیه به مصرف کنندگان هشدار می‌دهد که مکمل‌های غیرقانونی مصرف نکنند.

  • یک توصیه علمی جداگانه AHA که در سال ۲۰۱۷ صادر شد، گفت مکمل‌های روغن ماهی امگا ۳ ممکن است کمی خطر مرگ پس از نارسایی قلبی یا حمله قلبی اخیر را کاهش دهند، اما از بیماری قلبی جلوگیری نمی‌کنند. کریس اترتون هر دوی این توصیه‌ها را نویسندگی کرد.
  • او گفت: چیزی که من در مورد آن هیجان زده هستم این است که در حال یافتن مداخلاتی هستیم که با افزایش سن به عملکرد شناختی کمک می‌کند.

کریس اترتون مایل است مطالعه مشابهی را در افراد مسن بدون بیماری قلبی ببیند تا دریابد آیا مکمل‌ها با افزایش سن، مزایای مشابه یا بیشتری را برای دیگران به همراه خواهند داشت یا خیر. 

 

انتهای پیام/ 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین