پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:21 - 1400/01/17

واکسن بیماری‌های قلبی- عروقی فعالیت بدنی منظم است

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: در ایام همه‌گیری کروناویروس به هیچ عنوان نباید فعالیت بدنی و ورزش فراموش شود چراکه کم‌تحرکی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد بنابراین لازم است برنامه‌های ورزشی متناسب با زیست‌بوم جدید تدوین شود.

محمد ولدی‌اطهر اظهار کرد: همه‌گیری بیماری‌ها در طول تاریخ رخ داده و نخستین بار نیست که ما با پاندمی یک بیماری خاص مواجه می‌شویم اما این دفعه شرایط متفاوت است چراکه با توجه به تجربیات افراد و صحبت‌هایی که مسئولان کشور داشتند، کمتر کسی فکر می‌کرد این پاندمی آنقدر طولانی شود.

وی تصریح کرد: نوروز سال ۹۹ همه‌ افراد فکر می‌کردند تا خردادماه شرایط ایده‌آل می‌شود بنابراین تصمیم درستی برای درنظر گرفتن یک سبک زندگی متناسب با زیست‌بوم جدید گرفته نشد چراکه خانواده‌ها محدودیت‌های حداکثری را درنظر گرفته و بسیاری از افراد تصمیم گرفتند این مدت تخمینی محدود را در قرنطینه بمانند اما این ایام بسیار طولانی شد بنابراین ادامه روند نادرست قبلی، توصیه نمی‌شود و نیاز است تصمیمات صحیحی متناسب با زیست بوم جدید اتخاذ شود.

ولدی‌اطهر در رابطه با عدم فعالیت بدنی کودکان در این ایام، توضیح داد: قبل از همه گیری کروناویروس تحقیقات نشان داده بودند که به صورت معمول، افزایش وزن کودکان در شروع تابستان یعنی در ایام تعطیلات مدارس رخ می‌دهد چراکه حجم زیادی از فعالیت کودکان کم می‌شود که مشابه با وضعیت حال حاضر است.

این مربی بدنسازی خاطرنشان کرد: تفاوتی که در اینجا وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود این است که در سال‌های گذشته این کودکان، حجم زیادی از فعالیت را به صورت بازی در تابستان انجام می‌دادند اما اکنون با توجه به گسترش کروناویروس فعالیت و بازی بچه‌ها کاهش پیدا کرده‌است.

ولدی‌اطهر با بیان اینکه عدم فعالیت بدنی کافی و تغذیه نادرست موجب چاقی می‌شود و این مسئله فاکتوری برای بیماری‌های قلبی- عروقی است، مطرح کرد: طبق آمار رسمی منتشر شده در سال گذشته، ۱۷۴ هزار نفر به علت مشکلات قلبی- عروقی جان خود را از دست دادند در حالیکه از ابتدای پاندمی کروناویروس، ۶۳ هزار فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ به ثبت رسیده‌ است.

وی ادامه داد: با وجود حساسیتی که مردم به کروناویروس دارند، تعداد موارد فوتی آن حدود یک سوم بیماران قلبی و عروقی است و واکسن این بیماری ها ورزش و فعالیت بدنی منظم است و اگر این مسئله را رعایت نکنند به احتمال زیاد با مشکلات قلبی- عروقی درگیر می‌شوند.

وی در رابطه با فعالیت بدنی در این شرایط که همچنان ریسک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بالا و از طرفی بیماری خطرناک‌تر از کووید در انتظار ما است، گفت: طبق آخرین اخبار، انتقال کروناویروس از سطح سطوح بعید به نظر می‌رسد بنابراین اگر برای افراد، مقدور است می‌توانند از سالن‌های ورزشی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و تهویه مناسب دارند، استفاده کنند.

این فیزیولوژیست در ادامه بیان کرد: حضور در پارک‌ها برای انجام پیاده‌روی و حرکات ورزشی منعی ندارد اما باید حتماً از ماسک استفاده و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی در رابطه با افرادی که جزء گروه‌های با ریسک بالای ابتلا به کروناویروس هستند یا یک نفر با این شرایط در اطرافیانشان است و نمی‌توانند در اماکن عمومی ورزش کنند، اظهار کرد: توصیه‌ من این است در هیچ صورتی از ورزش غافل نشوند حتی اگر در خانه و فضای آپارتمانی هستند و ابزار تمرین ندارند چراکه در کوچکترین فضاهای آپارتمانی می‌شود متنوع‌ترین ورزش‌ها را انجام داد؛ به عنوان مثال امکان انجام ورزش هایی چون یوگا و تمرینات مقاومتی با وزن بدن در این شرایط وجود دارد.

ولدی‌اطهر در رابطه با مناسب‌ترین ورزش‌هایی که در این ایام می‌توان انجام داد، مطرح کرد: ورزش اصولی فرد با فرد متفاوت است و برخی منع انجام یک‌سری حرکات را دارند بنابراین حتماً باید از مربی ورزشی مشاوره بگیرند و در این شرایط پاندمی کروناویروس هم مربیان ورزشی به صورت آنلاین به کمک افراد آمدند تا ورزشکاران را پایش کنند و تحت نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه قبل از همه گیری کروناویروس توصیه سازمان بهداشت جهانی حداقل ۶۰ دقیقه بازی فعال برای کودکان و ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته برای بزرگسالان بود، توضیح داد: با توجه به تغییرات سبک زندگی و سیاست‌هایی که دولت‌ها در مقابل کووید ۱۹ اتخاذ کردند، سازمان بهداشت جهانی این توصیه‌ها را به روز کرد.

ولدی‌اطهر ادامه داد: طبق دستورالعمل جدید، بزرگسال ۱۸ تا ۶۴ سال باید در هفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید یا ترکیبی از این دو را داشته باشند، حداقل دو جلسه در هفته تمرینات مقاومتی برای قدرت عضلات انجام دهند و کاهش حداکثری زمان بی‌تحرکی را داشته باشند.

این کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی در رابطه با وضعیت فعالیت بدنی افراد مسن خاطرنشان کرد: زمان فعالیت افراد بالای ۶۵ سال مانند بزرگسالان است اما این گروه باید بر حفظ تعادل خود، کار کنند.

وی با بیان اینکه افراد ۵ تا ۱۷ سال حداقل روزانه باید ۶۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط تا شدید داشته باشند، مطرح کرد: برای این گروه افراد، توصیه شده بر قدرت عضلات کار کرده و زمان نگاه کردن به صفحه نمایشگر را کم کنند.

ولدی‌اطهر در پایان اظهار کرد: فعالیت بدنی یا استراحت افراد مبتلا به کووید ۱۹ باید طبق نظر و توصیه پزشک باشد چراکه ممکن است با توجه به وضعیت بالینی افراد، انجام حرکات ورزشی برای آنها مناسب نباشد.

منبع: اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین